Säsongsavslutning Brands Hatch
Linus avrundade sin debutsäsong i internationell formelbilsracing med en seger och en andraplats vid helgens finaltävlingar för det brittiska Formel 4-mästerskapet på Brands Hatch.
Han kvalade in som tvåa till både det första och sista av helgens tre race, och kunde efter en bra start kontrollerat ta hand om segern i det första loppet. I det avslutande Race 3 blev den 18-årige Double R Racing-föraren sedan tvåa bakom engelsmannen Alex Quinn. Linus noterades för snabbaste varv i båda heaten.
I Race 2, där gridden baserades på utgången av Race 1 med omvänd startordning bland de sju främsta, slutade Linus åtta efter närkontakt med nykorade mästaren Jamie Caroline och totaltvåan Oscar Piastri i ett läge där trion tillsammans försökte slå sig tillbaka fram genom fältet.
Han blir finalhelgens främste poängplockare, och slutar femma totalt i mästerskapet – bara en halv poäng bakom fjärdeplacerade Quinn.
- Det känns väldigt skönt att få avsluta säsongen på det här sättet, säger Linus. Mitt mål den här helgen var just att vinna minst ett race, och det lyckades jag med. Det är klart att jag gärna hade velat vinna det sista loppet också, men en andraplats är trots allt inte illa. Det här var första gången för mig på GP-slingan här på Brands Hatch, och det har varit en fröjd att få köra en formelbil på den här banan. Jag är nöjd med min insats.
Linus har under sin första säsong i internationell bilracing kört hem fem segrar, elva pallplatser och fem pole positions (en mer än mästaren Jamie Caroline). Tyresö-föraren har också noterats för snabbaste varv i nio av säsongens 30 race – flest gånger av alla.
Han avslutar året i brittiska Formel 4 med sammanlagt 306.5 inkörda poäng, och som Double R Racings bäst placerade förare i mästerskapet.
- Det har varit en otroligt lärorik säsong, avslutar Linus. Jag är tacksam över att ha fått utmana mig själv i den här konkurrensen, och jag har vuxit enormt som förare. För mig var det viktigt att få ett kvitto på hur jag står mig i internationella sammanhang. Vi har brutit för många race för att slåss om titeln, men farten har definitivt funnits där. Jag vill passa på att tacka Boyo (teamchef), Matt (ingenjör), Jack (mekaniker) och alla andra på Double R Racing för att de gav mig chansen. Jag kommer aldrig att glömma den här säsongen; det har varit något väldigt speciellt.
I dagsläget är ingenting klart inför Linus racingsäsong 2018, men arbetet pågår för fullt och ett antal olika alternativ kommer att utvärderas noggrant under hösten.
Round 25-27 Silverstone
Linus stod för helgens comeback när han efter ett misslyckat tidskval avancerade sammanlagt 22 placeringar vid säsongens näst sista deltävling för det brittiska Formel 4-mästerskapet på anrika Silverstone.
Linus, som vunnit fyra race så här långt under sin debutsäsong i internationell formelbilsracing, fortsatte att visa prov på storform genom att toppa fredagens fria träning och bära med sig stora förhoppningar in i lördagens kval.
Väl där gick saker och ting dock inte alls som han tänkt sig. En avåkning, i kombination med ett tveksamt däckval på en upptorkande bana, fick förödande konsekvenser och innebar att Linus tvingades starta helgens första av tre heat från 15:e ruta - och det tredje från 18:e.
- Kvalet var en total katastrof, säger Linus. Det såg så bra ut på fredagen och bilen kändes verkligen perfekt, och jag är säker på att vi hade haft den farten i kvalet också. Tyvärr gjorde jag själv ett misstag och körde av, vilket skadade bilen, och dessutom borde vi kanske så här i efterhand ha gått ut på torrdäck med en gång. Det stör mig verkligen att vi slarvade bort det på det sättet, men jag får ta på mig en stor del av det själv.
Han gav sig dock inte så lätt. Från 15:e startruta avancerade 2016 års Formula STCC Nordic-mästare snabbt genom fältet, hela vägen upp till en slutlig sjätteplats. Insatsen kom sedan att upprepas - och förbättras - i söndagens avslutande Race 3, där Linus bjöd på en av säsongens mest underhållande stunder när han på 20 minuters racing slog sig fram från 18:e till femte plats.
Sammanlagt avancerade han hela 22 platser i de två racen; ett nytt rekord i brittiska Formel 4.
- Det var skönt att kunna reparera lite av skadan efter kvalet, och jag bjöd i alla fall förhoppningsvis på lite underhållande racing, avslutar Linus. Det var en lärorik helg här på Silverstone och jag har onekligen fått slipa lite på omkörningstekniken! På det stora hela är jag dock besviken över att inte ens få med mig en pallplats härifrån under en helg när vi borde ha vunnit race. Vi hade farten för det, precis som vi visade i fredags. Det är bara att göra ett bättre jobb nästa gång och se till att knyta ihop hela säcken då.
Round 22-24 Rockingham
Det blev en perfekt lördag för Linus vid helgens tävlingar för det brittiska Formel 4-mästerskapet på Rockingham. Han slog till med en grand slam , när han från pole position ledde från start till mål och dessutom noterades för snabbaste varv på sin väg mot säsongens fjärde seger.
- Helt fantastiskt att få vinna här på Rockingham, och att få göra det på det här sättet, säger Linus. Det var verkligen ett perfekt race, där nyckeln var kvalet och att jag lyckades behålla ledningen på det första varvet. Därefter kunde jag öppna upp en liten lucka, och sedan handlade det mest om att bevaka den in i mål och att ta hand om däcken. En grym känsla, och ett stort tack till teamet för en perfekt bil!
Segern i det första loppet innebar att Linus på grund av reglementet för delvis omvänd startordning fick inleda det efterföljande Race 2 från sjunde ruta. En sammanstötning med Fortec-chauffören Oliver York på det första varvet förorsakade dock skador på Linus bil, som en kort stund senare parkerades i depån med brusten hjulupphängning.
Efter ett hastigt reparationsarbete, som omfattade montering av såväl nya bärarmar som ett nytt golv, kunde Linus sedan ta plats som fyra på gridden i helgens tredje och avslutande race.Den ombyggda bilen drogs dock med svårhanterlig överstyrning, och Linus fick nöja sig med en femteplats i mål efter att också ha tryckts av banan i ett par aggressiva manövrar från två konkurrenter.
Efter helgens resultat återfinns Linus alltjämt som femma totalt i mästerskapstabellen, där det dock fortsätter att tighta till sig. Han har reducerat avståndet till tvåan Oscar Piastri från dryga 80 till 50 poäng, med ytterligare 150 kvar att köra om i de återstående två deltävlingarna.
Säsongens näst sista sammandrabbning i brittiska Formel 4 äger rum på anrika Grand Prix-banan Silverstone den 16-17 september.
Round 19-21 Knockhill
Det blev en helg att glömma för Linus när säsongens sjunde deltävling för det brittiska Formel 4-mästerskapet avgjordes på skotska Knockhill.
Tonen för Linus helg sattes redan i lördagsmorgonens tidskval, där han kompromissades kraftigt när passet - två gånger om - rödflaggades (avbröts) precis när Linus skulle sätta sina snabbaste varv. Han noterades trots det för en tid bara drygt två tiondelar från pole position, men fick ändå nöja sig med en sjundeplats på gridden till helgens första race.
Väl där gick saker och ting inte heller som planerat. Linus inledde förvisso starkt och tog sig snabbt upp på femte plats i det 19 bilar stora fältet, men tappade sedan ett antal placeringar efter en avåkning. I mål var han till slut besviken åtta.
I både det andra och tredje heatet tvingades han sedan att bryta, båda gångerna som ett resultat av kollisioner med australiensaren Oscar Piastri, när han låg i slagläge för pallen.
I det avslutande, fjärde racet blev det en sjätte plats, precis bakom totalledande britten Jamie Caroline som befann sig under stor press från Linus från start till mål.
- Det här har varit en riktigt tung helg, summerar Linus. Det känns som att allt som kunde gå fel också gjorde det; jag antar att det tyvärr är så racing fungerar ibland. Farten har varit bra, vilket i alla fall är positivt, men den här gången fick vi verkligen minimal utdelning för det. Verkligen tråkigt.
Efter helgens tävlingar nu Linus tappat från tredje till femte plats totalt i brittiska Formel 4 mästerskapet, men läget i tabellen är jämnt och det är fortfarande många poäng att köra om i de tre deltävlingar som återstår.
Nu tar vi nya tag till nästa deltävling som avgörs på Rockingham-banan den 26-27 augusti.
Round 16-18 Snetterton
Det blev dubbla pallplatser för Linus när den brittiska Formel 4-säsongen i helgen återupptogs på Snetterton-banan efter ett längre sommaruppehåll.
Linus slutade trea i såväl det första som avslutande av helgens tre race, och kompletterade resultatsviten med en femteplats i Race 2. Han noterades också för tävlingens snabbaste varv i det avslutande heatet, och är kvar på tredje plats i förarmästerskapet med 17 av säsongens totalt 30 race nu avverkade.
- Det har varit en helt OK helg, men inte mer, säger Linus. Mitt mål i det här skedet av säsongen är att vinna så många race som möjligt, men två pallplatser känns ändå som en bra inledning på den andra halvan av säsongen.
Helgen på Snetterton kompromissades en del av tekniska problem, där bland annat växellådan var en återkommande bov i dramat.
- Tyvärr hade vi lite för mycket småstrul den här helgen för att verkligen kunna göra oss själva rättvisa, avslutar Lundqvist. Växellådan krånglade i både det andra och tredje racet, men det gick ändå att anpassa körningen hyfsat bra därefter och kompensera för det till viss del. Tre topp fem-placeringar ger oss många viktiga poäng i mästerskapet, även om man alltid vill ha mer!
Nästa deltävling i brittiska Formel 4 avgörs på den kuperade Knockhill-banan utanför Edinburgh, Skottland, den 12-13 augusi.
Formel 3-debut på Spa-Francorchamps
Linus fick chansen genom Double R Racing att göra ett gästspel i den snabbare Formel 3-kategorin när den engelska serien BRDC British F3 Championship i helgen körde säsongens femte deltävling på den anrika belgiska banan Spa-Francorchamps.
Det blev en lovande inledning på den klassiska Formel 1-banan, som Linus besökte för första gången i karriären, när han noterades för åttonde bästa tid i torsdagens fria träning. I tidskvalet på fredagsförmiddagen fortsatte han sedan att hålla ett högt tempo med en tid bara en sekund från pole position på kalenderns längsta (7.004 km) och mest krävande bana.
Tyvärr blev Linus involverad i en liten men kostsam sammanstötning i första kurvan under helgens första race, vilket förorsakade en skadad framvinge och ett ofrivilligt depåstopp för reparationer. Under racet blev även teamet fundersamma över avsaknaden av fart på raksträckorna vilket föranledde till ett motorbyte under fredagskvällen. Det visade sig att motorn hade ett cylinderläckage som kostat värdefull effekt under inledningen av helgen.
Med en ny motor som presterade som den skulle så gjorde Linus ett starkt race 2 med en uppkörning från P16 på griden till P9 när målflaggan drogs. I det avslutande tredje racet startade Linus sedan tia, men kunde återigen ta sig upp genom fältet i kraft av tre omkörningar på sin väg mot sjunde plats. Han korsade till slut mållinjen bara fem sekunder från pallen, med en personbästa varvtid en tiondel bättre än den som tredjeplacerade Ben Hingeley – som vann det första av helgens race – levererade.
- Det här har varit en helt fantastisk upplevelse, säger Linus. Att få köra en Formel 3-bil just här, på Spa-Francorchamps, är det absolut roligaste jag har gjort och med tanke på förutsättningarna är jag nöjd med min insats. Det har varit mycket lärorikt och givande på precis alla plan. Ett stort tack till teamet för den här fantastisk möjligheten!
Nu återvänder Linus härnäst till sin ordinarie styrning i Formel 4, där nästa tävling äger rum på Snetterton den 29-30 juli.
Round 13-15 Croft Circuit
Linus bemästrade såväl regn som sol på sin väg mot en viktig dubbelseger vid helgens tävlingar för brittiska Formel 4 på Croft Circuit, och går nu in i det stundande sommaruppehållet som trea totalt i mästerskapstabellen. Han vann två av helgens tre race ohotat från pole position; ett i torrt, ett i regn och noterades också, med marginal, för snabbaste varv i båda racen.
- En helt fantastisk helg, säger Linus. Jag kände på mig att vi skulle vara starka på den här banan, men att det skulle gå riktigt så här bra hade man kanske inte vågat tro. Bilen har gjort precis det jag krävt av den, oavsett väder, och det här resultatet betyder mycket både för mig och för hela teamet. Grymt härligt!
I Race 2, där omvänd startordning appliceras bland de sex främsta, körde Linus upp sig från sjätte till fjärde plats.
Round 10-12 Oulton Park
Ny pallplats för Linus under stökig Formel 4-helg. Det blev en tredje placering i det första av de tre race som ursprungligen var tänkta att köras på Oulton Park, och som också blev det enda som genomfördes enligt plan. - Vi fick en bra start på helgen, säger Linus. Pallplatsen i Race 1 visade att vi var på rätt väg och vi hade en bil som blev snabbare och snabbare ju längre in i tävlingen vi kom. Det kändes bra så långt.
På sin väg mot pallen noterades Linus också för loppets snabbaste varv - en övertygande halvsekund bättre än någon annan - och såg följaktligen med tillförsikt fram emot de två återstående heaten. Det var dock i det skedet som helgen tog en märklig vändning. En masskrasch i det brittiska Porsche Carrera Cup-mästerskapet - som liksom Formel 4 utgör en av upportklasserna till BTCC - innebar att helgens andra race fick flyttas från lördag till söndag. På grund av tidsbrist även under söndagen fick beslutet dock en följdeffekt: Race 3 - det lopp som egentligen skulle ha körts under dagen - ställdes in helt och kommer istället att avgöras under deltävlingen på skotska Knockhill den 12-13 augusti.
När det väl blev dags för Race 2 försenades sedan programmet ytterligare kraftigt av en ny incident i en annan supportklass - denna gång Clio Cup. Till slut kom loppet trots allt igång, bara för att stoppas efter endast sju körda varv när mästerskapsledande Jamie Caroline kraschade våldsamt. Caroline klarade sig undan allvarligare skador, men tävlingen kunde inte återupptas och bara halva poäng delades ut. Linus slutade på femte plats.
- Det har varit en otroligt märklig helg, jag hoppas att nästa racehelg blir mindre kompromissad och att vi kan slåss om segrarna i tre oavbrutna lopp då, avslutar Linus .
Nästa deltävling för brittiska Formel 4 avgörs på Croft Circuit den 10-11 juni.
Round 7-9 Thruxton Circuit
Linus - som kom till Thruxton stärkt av sin första F4-seger vid den föregående deltävlingen på Donington Park - hamnade i händelsernas centrum direkt i helgens första race, där han inledningsvis slogs om ledningen.
I slutet av det fjärde varvet blev han dock oavsiktligt påkörd bakifrån av Double R Racing-kamraten Karl Massaad (Libanon), som också fanns med i tätklungan. Linus snurrade av och föll till 11:e plats - men satte sedan upp ett rasande tempo i sina försök att vinna tillbaka förlorad mark.
I en publikfriande jakt kunde han inte bara avancera hela vägen till en slutlig femteplats, utan dessutom radera ut det gällande varvrekordet för Formel 4-bilar - satt 2015. Linus noterades för loppets fyra snabbaste varv, varav det allra bästa var hela fem tiondelar bättre än vad någon annan förare i fältet mäktade med.
I helgens två avslutande race tog Lundqvist sedan målflagg som tvåa respektive fyra efter ytterligare intensiva bataljer. Han noterades för snabbaste varv även i Race 2.
- Det här har verkligen varit en helg utöver det vanliga, säger Linus. Thruxton är en helt otrolig bana och den racingen vi fick uppleva i helgen är överlägset den mest intensiva jag någonsin varit med om. Det gick inte att slappna av en enda gång på tre race; grymt kul, och en mäktig känsla.
Nästa tävlingshelg blir på Oulton Park den 19-21 Maj.
Round 4-6 Donington Park
Linus körde hem sin första seger i det brittiska Formel 4-mästerskapet när han från pole position vann det sista av helgens tre race på Donington Park, men hade ändå långt till glädje efter att en allvarlig olycka lagt sordin på stämningen.
Olyckan var framme några varv in i loppet på söndagseftermiddagen, när britten Billy Monger med våldsam kraft torpederade den stillastående finländaren Patrik Pasma. Båda förarna fick flygas till sjukhus i närbelägna Nottingham, där man senare konstaterade att Monger ådragit sig allvarliga skador på bägge benen. Loppet avbröts som ett resultat av kraschen, och en stund senare fattades också beslutet att det inte skulle startas om. Linus, som vid tidpunkten för olyckan byggt upp en komfortabel ledning från pole position, klassificerades därmed som segrare i ett race som inte hunnit nå halvtid och där halva poäng därför delades ut.
- Ett vädigt tråkigt sätt att avsluta den här helgen på, säger Linus. Det är splittrat i tankarna just nu. Jag har precis tagit min första internationella formelbilsseger, men jag kan inte påstå att jag känner någon större glädje. Mina tankar är hos Billy och Patrik.
Linus hade tidigare under helgen slagit till med bästa tid i lördagens kval, där han gjorde rent hus och lade beslag på båda de pole positions som stod på spel till Race 1 respektive Race 3. En andraplats bakom erfarne mästerskapsledaren Jamie Caroline i det inledande heatet gav Linus säsongens första pallplats, och han gjorde sedan en kanonstart i Race 2 innan han tvingades bryta med tekniska problem återigen, men denna gång var det ett rent slarvfel.
I och med helgens resultat avancerar Linus till en sammanlagd niondeplats i mästerskapstabellen. Nästa deltävling för det brittiska Formel 4-mästerskapet avgörs den 5-7 maj på supersnabba Thruxton Circuit utanför Southampton.
Round 1-3 Brands Hatch
Det blev sämsta tänkbara inledning på debutsäsongen i det brittiska Formel 4-mästerskapet för Linus när han tvingades bryta samtliga helgens tre premiärrace på Brands Hatch med återkommande tekniska problem.
Linus inledde helgen starkt genom att toppa fredagens fria träning, och fortsatte sedan att figurera högt upp i resultatlistan i det efterföljande tidskvalet på lördagsmorgonen – där han till slut körde in som fyra, två tiondelar från pole. Sedan började problemen på allvar och med absolut ingen power i motorn så fanns det inte myckat han kunde göra.
- Tyvärr absolut sämsta tänkbara start på säsongen, säger Linus. Det finns egentligen inte så mycket mer att säga; det är självklart en enorm besvikelse för både mig själv och för hela teamet. Det började redan i kvalet där motorn inte gav full effekt, och sedan blev det bara en ond spiral. Grabbarna slet som djur och bytte ut både styrbox och turboaggregat, men tyvärr var det ingenting som hjälpte. Det känns tråkigt att inte ens ha fått köra om det.
Nu är det bara att ta nya tag inför Rd 4-6 på Donington Park om två veckor (14-16 april) på Donington Park.
Försäsongen avslutad
Efter en otroligt givande och intensiv testperiod under februari och mars så är det nu dags för premiär helg 1-2 april på Brands Hatch, korta Indy-slingan. - Jag har aldrig varit i närheten av så här mycket tester inför en säsong tidigare, och mitt team Double R Racing har varit otroligt lätta att jobba med. Jag är otroligt nöjd med valet av team och vi har fått en väldigt bra kontakt, säger Linus.
Det brittiska Formel 4-mästerskapet avgörs över tio deltävlingar, med tre race under varje helg. Premiären körs alltså på Brands Hatch, där den korta Indy-slingan på bara 1.9 km med stor säkerhet kommer att medföra extremt jämna varvtider i det runt 20 bilar stora startfältet. Lundqvist vet att konkurrensen blir tuff med rivaler från både Europa, Australien och USA - men den regerande Formula STCC Nordic-mästaren darrar inte på rösten när det gäller årets målsättning. - Jag går in i det här för att vinna så många race som möjligt och för att slåss om titeln, jag är otroligt taggad och så redo för detta!
Kungliga Klubbarnas Fest
Tack KAK för den hedersvärda utmärkelsen jag fick mottaga av HM Konungen vid Kungliga Klubbarnas Fest som gick av stapeln på Grand Hôtel i Stockholm. Det är en stor ära att bli utvald bland alla KAK´s duktiga förare. Tack även till KSSS för en mycket trevlig kväll.
Nu fortsätter en intensiv testerperiod inför den stundande premiären i det Brittiska F4 mästerskapet. De tre första racen kommer att gå av stapeln den 1-2 april på klassiska Brands Hatch. Mycket spännande!
Kvällens Vinnare!
Vid Bilportgalan i Stockholm i helgen fick Linus ett stort erkännande, förutom priserna som Svensk junior mästare, Nordisk mästare och vinnare av STCC Nordic mästerskapet 2016 fick han ta emot ett stipendium ur Ronnie Peterson Minnesfond men inte nog med det utan han fick även ta emot hedersbetygelsen Rydell Special Award. – Det är en enorm ära och att efter en sådan här fantastisk säsong som vi haft 2016 få detta erkännande, det är otroligt inspirerande säger Linus själv.
Linus kunde även under galan äntligen berätta om sina planer för säsongen 2017. Han kommer att köra det konkurrenskraftiga brittiska Formel 4-mästerskapet (F4 British Championship) tillsammans med det välrenommerade brittiska racingteamet Double R Racing. Det är självklart en stor utmaning, men också en gigantisk möjlighet och efter höstens väldigt lyckade testdagar med teamet på Silverstone så har Linus satt målet högt, att försöka vinna det brittiska F4-mästerskapet 2017!
Nu är det offentligt, Linus kommer att ingå som en av tre juniorer i det Svenska junior landslaget i racing under 2017. Vid presskonferensen som Svensk Bilsport höll i Stockholm uttryckte Linus själv hur han ser på att bli utvald till landslaget.
- Det är självklart en ära att bli utvald bland alla duktiga förare i Sverige. Jag ser fram mot att med hjälp av landslaget utveckla mig mer både på banan och utanför och även kunna ta del av de äldre och mer rutinerade förarnas kunskaper och på det viset utveckla min egen körning.
Närmast kommer det anordnas ett körläger i Antila för juniorlandslaget under vecka 3.
Pressrelease Sweden national team