Racingåret  2013

 

2013 blev ytterligare ett spännande och lärorikt år i Linus racingkarriär, med en 3:e plats i SM i sin klass, KF3. Den utökade internationella satsningen som innebar att Linus slutade som bästa svenska förare i EM i klassen KFJ. Sedan sommaren ingår även Linus i svenska karting landslaget.

Så här vid årets slut vill vi tacka Ward Racing, med Joakim, Rose-Marie och Rebecca i spetsen, för all hjälp under det gånga året. Vi vill även tacka f.d. proffsföraren Milton Ryttarbris som coachat Linus under året och sist men inte minst ett stort tack till Kungliga Automobil Klubben, KAK, som såg till att Linus fick chansen att testköra Formel Renault 1,6 under hösten. Absolut en av de bästa upplevelsen under det gångna racingåret. Stort tack till alla er för er generösa stöttning under året, utan den hade vi inte varit där vi är nu.

Nu står ett nytt år för dörren och Linus växlar upp den internationella satsningen genom att ta klivet upp i nästa klass – KF – vilket innebär hårdare motstånd och fler hästkrafter. Vi hoppas och tror att detta ska bli ytterligare ett utvecklande år i strävan efter att nå Formelklasserna.

I denna fortsatta strävan söker vi företag som är intresserade av ett samarbete. Kontakta Benny på 073-355 04 61 eller via mail: benny.h@nner.se

 

Vi önskar er alla en God Jul och Gott Nytt Racingår!

 


 

2013-12-10

            Vinst med Auto motor & sport!

 

 

 

I förra veckan fick Linus en förfrågan om han ville köra ett hyrkart race för tidningen auto motor & sport i Fiber Direkt Cup. Vilket han gladeligen tackade ja till. Tävlingen är en lagtävling där man turas om och kör under 1 timme, 14 lag deltar i cupen. Auto motor & sport´s lag bestod denna kväll av Jens Trulsson, Martin Brzezinka, Nils Svärd och Linus. Linus fick äran och kvala vilket han gjorde med bravur 4 tiondelar före tvåan. Detta gav pole i racet och Linus fick även starta upp och börja köra. Han gav laget en fin lucka ner till konkurrenterna när de andra tog över. Linus fick även möjligheten att avsluta racet och tillsammans ordnade laget en marginal på hela 17 sek ner till tvåan vid målgång.

Länk till artikel i auto motor & sport.

 


 

WSK Final Cup, Söndag

Idag var det då dags. Förfinaler och final skulle klaras av och dagen började som vanligt med en warm up. Linus hade 11 bästa tid i sin grupp, helt ok. Linus hade som sagt startruta 15 i den andra förfinalen och var tvungen att komma bland de 17 första för att ta sig vidare till final. Linus får en kanon start och är uppe på 9 plats efter första kurvan men in i nästa kurva så får karten framför Linus sladd och vänder om varpå Linus inte har någonstans att ta vägen utan en krasch är ounviklig. Linus och den andra karten blir ju självklart stående. Men det är nu man undrar vad det är för mening med saker och ting för den andra föraren får loss sin kart och kommer iväg medans Linus kart är kaputt, i kraschen så körde någon över tändstiftet så det gick av igen! Det är andra gången detta händer Linus, vi har allvarligt börjat fundera på att uppfinna något slags tändstifts skydd. Det sorgliga är att föraren Linus kraschade med körde upp sig och tog målflagg som 12:a. Nu talar vi i och för sig om Lando Norris men ändå, Linus hade förmodligen haft en bra chans att komma med till final om karten bara fungerat. Så avslutningen på WSK Final Cup 2013 blev lite snöplig, en 31:a plats i förfinal. Men vi tar med oss massor av erfarenheter från denna tävling också och hoppas vi kommer ha möjlighet att köra fler race utomlands nästa år!

 

2013-11-02

 

WSK Final Cup, Lördag

 

Nu har vi hunnit avverka 2 tävlingsdagar på vår andra tävling, WSK Final Cup, här i Italien. Fredagen bestod av 3 tränings pass på förmiddagen följt av tidskörning och 1 heat på eftermiddagen. Skillnaden som visade sig hade stor betydelse var att denna tävling kör dom på andra däck, vita Vega, och dom ger mycket mer fäste än de däck dom körde med förra helgen. Så det innebar att försöka få till chassit och för Linus att hitta en ny körteknik. Det gick framåt hela tiden och det blev en 16:e tid i sin grupp i tidskörningen och totalt en 36:e tid av 67 startande. Detta gav Linus startruta 14 i första kvalheatet av fyra. Efter mycket bök och stök och en avtryckning ut på gräset så kunde han ta målflagg som nr 18. Idag lördag har vi hunnit med 3 kvalheat, det som har tillkommit är att det började regna lite, lite men det räcker här för att banan skall bli såp hal.  Det första heatet för dagen började ok, Linus kom ur starten någorlunda och körde upp sig till en 12:e plats men så på sista varvet bromsar han på sig och kommer spår och där är det halt, snurrar 180 grader och tappar en massa placeringar. Tar målflagg som 21:a men med 3:e snabbaste tid. Dagen började alltså inte så bra. Heat 3 blev ytterligare en stökig resa för Linus, i andra kurvan blev han vänd. Kommer iväg igen men tappar självklart placeringar. Nu hör till saken att det var gränsfall om det skulle vara slicks eller regndäck så en del körde på slicks och andra därbland Linus körde på regndäck vilket visade sig vara rätt beslut för trots att han blev vänd i starten och en egen avkörning ut på gräset kan han ta målflagg som 11:a. Även här med 3:e snabbaste tid men då tröttnade Andreas Fasberg som mekar till Linus och menade att bara han kör på det svarta på banan så går det ju fort.... Och det gjorde det. I sista heatet fick Linus äntligen köra ett heat ordentligt. Trots tuff körning med knuffar så kunde Linus stå emot och gör ett super bra heat och kommer i mål som 5:a. Placeringarna i heaten ger Linus startruta 15 i en av morgondagen förfinaler. De 17 första i varje förfinal går vidare till finalen så det som gäller nu är att inte tappa placeringar.

Tråkigt att Benny inte kan vara med i Italien denna gång, vi saknar dig krya på dig.

 


 

2013-10-27

 

Söndag, finaler.

 

Söndagen började med en warm up där Linus helt klart var med i toppen med bara 2 tiondelar från de snabbaste. Vilket bådade gott inför final 1. I denna tävling var reglerna sådana att det är 2 finaler som är delvis separata från varandra. Det var alltså prisutdelningen redan efter första finalen men sedan gör man en omkastning inför final race 2 bland de 8 första, så 8:an får starta master 7:an får starta 2:a osv. Nu blev detta tyvärr inget vi behövde bekymra oss om då Linus redan på mastervarvet i final 1 fick sig en tryckare av en förare som värmde däck som resulterade i ett krökt chassi och styrstag. Efter 5 varv fick han bryta och åka in i depån, karten gick inte att köra. Så det blev en 33: e plats i final 1 och detta blev då också startpositionen i final 2. Efter en hel del jobb för Andreas med riktning av karten mm så var det dags för final 2. Nu fanns det ju inget att förlora och som sagt Linus är stark i dessa lägen vilket han återigen visade. Från startruta 33 kör han sig upp till en 10:e plats! 23 placeringar på 16 varv, det är helt otroligt gjort.  Nu tar vi ledigt ett par dagar innan WSK Final Cup kör igång på torsdag.

 

2013-10-26

 

 

CAMPIONATO ITALIANO

 

Då har vi avslutat dag 3 här nere i Italien, 2 träningsdagar och 1 tävlingsdag. Tävlingsdagarna blev lite olika pga av vädret. Det började på blött men torkade sakta upp. Men idag när tidskörningen och heaten gick av stapeln så blev det strålande väder, sol med 20 grader. Linus startade starkt med en snabb tidskörning, han hade 5:e bästa tid i sin grupp och 10:de snabbaste tid totalt av 50 startande. Det gav honom start position 7 i de två heaten. I heat 1 gjorde Linus en bra start och kom ut som 5:a men får en liten tryckare och hamnar ur rytm och då tappar man många positioner här nere. Till slut blev det en 11:e placering och det visade sig när han kom in att stolen hade släppt från fästet på ena sidan. I heat 2 gjorde han ytterligare en bra start och var uppe på en 5:e plats igen men har inget fäste i karten de första 4 varven och tappade ner till 11:e plats men tar en placering när fästet kommer tillbaka i slutet av racet, så det blir en 10:e plats. Nu väntar förfinal och final i morgon. Men en 15:e placering totalt så går han direkt till final och kommer starta i ruta 15.

 

CAMPIONATO ITALIANO & WSK Final Cup

 

Nu närmar sig avresan till Italien. Vi flyger ner den 23 oktober och tränar förhoppningsvis första passen på Circuito Internazionale 7 Laghi på torsdag em. Den första tävlingen, Italienska mästerskapen, startar på fredagen med träning och ni kan följa Linus på live timing här från och med fredag em. Lördagen består av tidskörning på fm sedan 2 kvalheat på em. Söndagen kommer innehålla B-final, förfinal och final.

WSK Final Cup har inte kommit något tidsschema för ännu men tävlingen startar officiellt torsdag den 31 oktober med fri träning. Ni kommer även kunna följa Linus här på Live timing och kanske även Live TV på www.wskkarting.it.  Återkommer om mer information.

 


2013-10-17

 

Stort tack KAK!

 

Torsdagens test av Formel Renault 1.6 bjöd på en regning dag med både nervositet och glädje. Linus såg verkligen fram emot denna test och hade nog ganska många fjärilar i magen när vi kom dit men Thomas Johansson och Göran Olsson tog väl han om honom. Han fick börja med att åka ett par varv på banan med Thomas i en Porsche för att få lite tips och kolla banan. Det gick undan kan jag säga! Sedan var det dags för Linus att köra och trots att förhållandena inte var de bästa, enligt Thomas var det ovanligt halt på banan, så kör Linus som han inte gjort annat. Väldigt stabil körning man kunde inte tro att detta var första gången han körde bil. Efter avslutade pass så var Linus ett stort leende, en av de bästa dagarna i mitt liv var slutsatsen! Om ni vill se hur det såg ut när Linus körde så han ni göra det här. Tack Bosse för att du var med och filmade.

Vi vill även passa på att tacka Niklas Nyström och KAK för att ni gav Linus denna möjlighet. Linus är nu om möjligt ännu mer motiverad att ägna sig åt att köra bil på något sätt.

Efter detta äventyr fortsätter vi nu till Italien där Linus skall köra 2 tävlingar. Den första blir Campionato Italiano (Italienska mästerkapet) den 25-27 oktober sedan blir det WSK Final Cup den 31 oktober - 3 november. Ni kommer kunna följa Linus här på hemsidan.

 

2013-10-15

 

Test Formel Renault 1.6

Vi fick ett mycket trevligt samtal från Niklas Nyström, generalsekreterare i KAK med en fråga om Linus ville vara med på en Rookie test dag på Gelleråsen. KAK ville uppmuntra Linus som en av deras unga talanger då man uppmärksammat hans prestationer under säsongen. Förfrågan gällde egentligen en test körning av Porsche Carrera, vilket Linus tyckte var väldigt spännande. Men efter lite diskusion med Niklas så kom vi fram till att en test körning av Formel Renault 1.6 kanske är mer lämplig just nu. Eftersom att få köra Formel Renault 1.6 är en av Linus närmaste framtidsönskningar så ser han verkligen fram emot torsdagen den 17 oktober då test dagen går av stapeln.

 


2013-08-04

 

3:a SM 2013.

Efter en kämpig helg med mycket motgångar så kunde Linus ta en 3:e plats i SM i år. I söndagens final race startade Linus i 5:e startruta vilket är en helt ok startposition från innerspår. Han gör en kanon start och är en kort stund uppe på en andra plats men faller ner till trygg tredje plats med stor lucka mer till fyran men då kommer slow skyltarna upp. Det har hänt en oktäck krasch längre ner i fältet med voltade kartar. Nu får man köra ett antal varv under slow skylt och när starten går igen håller Linus sin tredje plats. Tyvärr öppnar Linus upp lite i en av de första kurvorna och då chansar föraren efter honom som är het på gröten kanske lite för optimistiskt så de bägge åker av. Linus drabbas värst och tappar ner till en 18:e plats. Hur jobbigt som helst. Nu är det bara att bita ihop och borra ner huvudet och detta är ju en av Linus starka sidor, han ger aldrig upp. Tråkigt bara att det aldrig bara kan få flyta på. Det som är så fascinerande att se är att även om han är så förbannad så kör han snyggt och schysst, han kör om inte över sina konkurrenter. Bra gjort! När målflaggan faller efter 24 varv så har han tagit sig upp till en 6:e plats. I och med att 3 av förarna före är från Finland så blir det en 3:e plats i SM 2013. Grattis Linus till din kämpar insats.

Stort grattis till Philip Hall som blev 2:a i tävlingen och SM mästare och Emil Skärås som blev 3:a i tävlingen och 2:a i SM.

 

 

2013-08-02

Svenska Mästerskapen, Kristianstad.

Då är SM veckan här i Kristianstad i full gång. Onsdagen och torsdagen bestod av fria träningar och det gick så där för Linus, vi hade en del tekniska problem dels var det fel på tändboxen och sedan släppte kylarslangen på ett träningspass, så Benny och Linus fick inte riktigt chans att testa allt dom ville. Men idag har det börjat bättre. Efter första träningen ligger Linus med 5:e bästa tid, 4:a tiondelar efter den snabbaste och det finns lite förändringar att göra så det går nog att kapa lite mer tid. Så så långt ser det bra ut. Nu är det ett träningspass kl. 12.15 kvar sedan kör dom tidskval antingen kl. 15.30 eller 15.45. man kan se live timing på amigoo.se. I morgon lördag kör dom 2 heat under dagen för att sedan avsluta på söndag med second chance, förfinal och final.

 


 

Söndag, förfinal och final.

Det var idag det gällde. Morgonens warm up var väldigt bra, Linus gjorde åter person bästa tid på 58.211 så det kändes ju bra men race är race och då räcker det inte att bara vara snabb. Linus fick som sagt startruta 22 av 31 startande i förfinal 1 nu gällde det att bli bland de 17 bästa för att gå vidare till final. Om gårdagen var en motgångens dag så blev denna förfinal precis tvärtom, helt perfekt. Linus klarade sig från alla incidenter och fick köra och körde upp sig till en 11 plats. Fantastiskt! Då tyvärr Emil och de andra svenskarna föll bort i förfinalerna så blev det återigen Linus som fick representera Sverige i finalen. Det blev startruta 21 av 34 startande. Vi förstod ju att det skulle bli ett tufft race och det blev det, mycket bök och stök. Linus blev avsatt 2 gånger men lyckligtvis inte så illa att han blev stående men tappade självklart placeringar. Han var uppe på en 12:e plats under racet men med incidenterna så kunde han ta målflagg som nummer 20. Linus själv är "så där" nöjd men efter dom motgångarna som varit i denna tävling så är en 20:e plats helt klart MVG. Nu är det hemfärd i morgon och sedan ett par dagar hemma innan vi far söderut mot Kristianstad och SM som går av stapeln där 1-4 augusti.

Bosse har varit med och filmat så det kommer finnas här inom kort.

 

 

 

Lördag, 4 kvalheat.

 

Dagen började på ett strålande sätt på warm upen då Linus på sista varvet satte person bästa tid med 58.301. Sedan gick resten av dagen i motvind. Han blev avsatt, folk kraschade precis framför honom så han i stort sett fick stanna för att kunna komma förbi. Så resultatet av de 5 kvalheaten blev: Heat 1 P18, Heat 2 P14, Heat 3 P9, Heat 4 P13, Heat 5 P12. Men han fick kriga sig till varenda placering så nu hoppas vi på en dag med lite medvind i morgon när det är förfinaler och final. För att ta sig till final måste han placera sig bland de 17 första i förfinalen och han fick start position 22 så vi får se om det går vägen. Vi håller tummarna.

 

 

Fredag, tidskval och heat 1.

 

Idag hade vi 2 träningspass, tidskval och kvalheat 1 på schemat. Första träningen gick bra andra inte så bra men tidskvalet kändes ändå att det kunde gå vägen. Dom blev 3 grupper i tidskvalet, både Linus och Emil var i grupp 2 och tyvärr blev det inte så lyckat för en annan förare lyckas att dra upp en massa sand på banan flera gånger så hela grupp 2 blev ca halv sekund långsammare än de andra 2 grupperna. Så för Linus del innebar detta kvalposition 45 av de 63 startande, inte så bra med andra ord. I kvalheatet som kördes blev startpositionen 15 och precis när dom åker ut för formationsvarvet så börjar det regna. Men det kom inte mycket och Linus kom ur de första kurvorna bra men sen händer det som hänt så många gånger förrut, han får sig en tryckare bakifrån och snurrar. Kommer ut som sist hopplöst efter, kör upp sig nån placering men slutar som 19:e. Det var ju självklart inte den roligaste början på tävlingen men nu tar vi nya tag i morgon med 4 kvalheat där allt kan hända.

 

 

 

EM deltävling 2. Ortona, Italien

 

Nu är det då dags för nästa utmaning för Linus och Emil. Denna gång är tävlingen i Italien och upplägget med träning inför tävlingen blev inte som det i Spanien så denna gång får killarna 2 dagars träning, onsdag och torsdag sedan kör tävlingen igång. I och med detta så tog vi ett beslut att även Linus kommer ha en mekaniker från Ward, Andreas Fasberg. Det kommer bli spännande att utvärdera dom olika uppläggen efteråt. Som det ser ut efter onsdagens träning så ser det bra ut Linus var 2 tiondelar efter de snabbaste. Enligt killarna är banan rolig men väldigt ojämn och hoppig, detta gör ju att det tar på kroppen att orka hålla i karten men förhoppningsvis kanske våra killar orkar lite mer än "små" killarna. Det är ju en helt annan sorts bana gentemot den i Alcaniz, den här är kurvig och knicksig men det passar nog våra killar också bra. Om ni vill följa killarna så kan göra det här eller på www.cikfia.com det kommer vara live timing från fredag och live TV på söndag till finalerna. Annars ser tidsschemat ut så här: Fredag 2 träningar på förmiddagen sedan tidskörning antingen 12.40, 13.10 eller 13.40 beroende på vilken grupp dom hamnar i. Sedan hinner dom med 1 kvalheat innan det är slut för dagen. Lördagen innehåller 1 träning och 4 kvalheat under dagen. Söndagen består av 1 träning och förfinal och final.

 


 

2013-06-16

 

Söndag, Förfinaler och final.

Söndagen började med en träning på 20 minuter. Tyvärr var Linus och Benny inte helt nöjda då samma fart inte fanns i karten som funnits tidigare under tävlingen. Benny river och kollar alla delar som kan vara orsaken till detta men hittar inget. Det är bara att bita ihop och köra med det vi har. Förfinalen går helt ok. Linus var uppe på en 13:e plats men tappar ner till en 15:e pga att han inte har farten med sig. Men han är i final! Detta var ju målet.

Nu var det dags för lite parader ute på banan osv. Sedan final. Det blev en 30:e startruta av 34 startande. Nu gällde der bara att hålla sig utanför trubbel, kanske lättare sagt än gjort. Starten gick bra Linus avvaktade lite och fick en bra "korridor" på innern när de flesta gled ut i starten men sen får han sig en tryckare bakifrån och far upp i luften, gör en 180 graders snurr och landar lite utanför banan. Han kan komma iväg igen med lite krokiga boxar och ingen vidare fart i karten men tar trots allt målflagg till slut som 26:a. I första deltävlingen i EM blev det en 22:a plats.

Nu blir nästa tävling deltävling 2 i EM i Italien, 17-21 juli. Då hoppas jag det finns bättre internet uppkoppling så jag kan uppdatera hemsidan lite mer regelbundet.

 

2013-06-15

Lördag, 4 kvalheat.

 

Lördagen fortsatte med 4 kvalheat under dagen. Fortfarande helt sanslöst varmt med 35 grader och pressande sol. Första kvalheatet gick åt skogen, Linus kom ur starten bra men gör en liten miss i början av andra varvet och kommer ur rytmen. Sedan har han ett helt gäng förare som pressar på bakifrån med resultat att han och föraren framför krokar ihop och blir stående. Det blev en 25:e plats. Kvalheat två gick desto bättre, bra start och inga incidenter och då blev det en 8:e plats. Kvalheat tre blev återigen en bökig historia. Denna gång var det inget Linus kunde ha gjort, det kommer två kart bakifrån och dom missbedömer Linus som själv är på väg att köra om en annan. Så det blir en krasch och en kart voltar precis bredvid Linus, ingen skadar sig men Linus är sist även om han kommer iväg. Det blir en 23:e plats. Sista kvalheatet blir något mellanting mellan de andra Linus får återigen en helt ok start men tappar ett par placeringar under racet och får en 14:e plats.

Det var som sagt en berg och dal bane dag, upp och ner. Nu fungerar det så här på denna tävling att under söndagen kommer det köras 2 förfinaler där de 18 första i varje förfinal går till final. Resultaten från kvalheaten gav Linus en 21:a startruta i en av förfinalerna så det innebär att för att ta sig till final måste han ta 3 positioner. Om han bara kan ta sig igenom de två första varven utan att hamna i trubbel så har han farten för att det ska kunna gå vägen. Men det kommer bli tufft det är många som vill samma sak, men vi håller tummarna.

 

2013-06-14

Fredag, Tidskörning och kvalheat 1.

 

Nu har vi avverkat ytterligare 2 intensiva träningsdagar här i Spanien det har slagit till och blivit ordentligt varmt här nere, ca 35 grader och stekande sol. Linus har också dragit på sig en förkylning så förutsättningarna kunde ju varit bättre men det är bara att bita i hop. I dag startar tävlingen officiellt med 3 träningspass på förmiddagen sedan tidskörning och första kvalheatet på eftermiddagen. Under träningsdagarna har Linus legat ca 4 tiondelat från de snabbaste förarna och det borde han vara nöjd med för det är riktigt bra med tanke på vilka olika förutsättningar vi har gentemot dessa förare, men nu är det ju Linus vi pratar om så han är självklart inte helt nöjd med detta.

 

Fredagen bjöd på både upp och nergångar, det började med dagens 2 första träningar med test av andra motorn och det gick inte alls. Linus var nästan sist i sin grupp och humöret var självklart inte på topp. Inför tredje och sista träningen så satte Benny på motorn vi tränat på under gårdagen och då vart det lite fart i grejorna. Han var ca 5 tiondelar från toppen. Sedan var det dags för tidskörning, dom var uppdelade i 3 grupper med 27 förare i varje. 8 minuter fick dom på sig att sätta en bra tid. Tyvärr gynnade detta inte Linus som satt sina snabbaste varv på 17-18 varven. I sin grupp fick han 11:e bästa tid men i totalen hade han endast 38:e bästa tid. Eftersom det är så många förare så blev det 6 grupper inför kvalheaten, A-F. Första kvalheatet kördes redan under eftermiddagen. Linus fick startruta 14 av 28 förare. Han fick en riktigt bra start, kom ur starten som 8:a och höll den positionen trots en otäck klättring av en bakomvarande kart på 2:a varvet, det kunde ha gått riktigt illa men denna gång hade vi turen med oss och Linus kunde fortsätta köra. Sedan är det ju Linus vi har och göra med så på sista varvet får han chans att köra om och den tar han ju. Så till slut blev det en 7:e plats. Riktigt starkt jobbat. Nu tar vi nya tag i morgon då vi har 4 kvalheat på schemat.

 

2013-06-10

 

EM-deltävling 1. Alcaniz, Spanien.

 

 

Nu har vi anlänt och varit här i Spanien ett par dagar. Killarna har hunnit träna på banan 3 dagar, ca 56 mil på banan har dom kört! Dom har väl börjat hitta runt men det har varit riktigt tufft för dom. Banan är enormt krävande, den är 1672 meter lång och 10 meter bred! Dom kommer upp i 126 km/h på raksträckorna. Anläggningen är helt enorm, otroligt imponerande. Enligt killarna väldigt rolig men inte liknande någon annan bana dom kört på förut. Nu är det ett par dagar välbehövlig vila, det var ont lite här och var. På onsdag kör tävlingen igång med 2 träningsdagar, onsdag och torsdag. Sedan blir det tidskörning och 1 kval heat på fredag och 4 kvalheat på lördag och finaler på söndag. Men det blir tufft att ens ta sig till final med 84 startande och endast 36 direkt kvalificerade som får köra finalen, det är alltså ingen B-final. Vi ska försöka uppdatera hemsidan under tävlingen men pga dålig internet uppkoppling så kan det bli lite fördröjning.

 


2013-05-19

 

 

ÄNTLIGEN VINST!

 

Linus och Benny åkte ner till Jönköping för att köra deltävling 3 i SKCC serien. Mest för att få köra lite mer inför första EM deltävlingen som går av stapeln om ca 2 veckor. Denna tävling hade 21 startande i klassen KF3.

Traditionsenligt så bjöd Jönköping både på torr och regn körning men Linus kontrollerade denna tävling, även om första heatet var lite struligt i starten. Linus tog tidskörningen och vann även båda heaten och förfinalen så så långt såg ju allt perfekt ut men vi har ju sett detta senario tidigare, Klippan cup och Stockholm Race Weekend. Nu gällde det att allt skulle få klaffa i finalen och det gjorde det!!!

Stort grattis till Linus som äntligen fick utdelning på sin utmärkta körning.

Filmer från tävlingen finns nedan. Filmade av Bosse Hanner.

Heat 1 KF3

Heat 2 KF3

Förfinal KF3

Final KF3

 

 

 


2013-05-05

 

Stockholm Race Weekend

 

I helgen kördes Stockholm Race Weekend på Järfälla banan i Stockholm. Linus körde i klassen KF3 på söndagen. Dom blev 16 startande till slut. Dagen bestod av 2 träningar på morgonen följt av tidskörning, 2 kvalheat, förfinal och final. För Linus började dagen perfekt, han var en av de 3 snabbaste på träningarna och på tidskörningen slog han till med snabbaste tiden på sista varvet! 4 hundradelar före Alexander Dahlberg #6 och 8 hundradelar före Philip Hall #1, man kan ju säga att det var jämt killarna emellan!

Inför kvaleaten började vi åter bli lite bekymrade över att däcken slits så enormt mycket och vi ville inte hamna i samma sits som i Klippan när däcken var helt slut till finalen. Nu blev det teknik snack mellan Milton och Linus hur han skulle köra för att spara däcken. Detta fungerade väldigt bra även om det innebar att han tappade ledningen i heaten men lyckades att ta tillbaka första platsen i varje heat. Så med 2 heat segrar fick Linus starta i masterposition i förfinalen. Här blev den en fight på slutet mellan Anton Haaga #3 och Linus där Linus tog segern. I finalen får då Linus åter starta i masterposition men tappar 2 positioner efter starten och får nu försöka jaga ikapp Alexander Dahlberg och Anton Haag. Alexander får han möjlighet att ta sig om efter ett par varv sedan tar ha upp jakten på Anton och nu går det fort, Linus sätter banrekort 37,216 och däcken verkar hålla hur bra som helst med Linus nya körteknik. När det är 6 varv kvar så är Linus ikapp Anton och försöker sig på några omkörningar men Anton är med och tar tillbaka sin position varje gång. Med 1 1/2 varv kvar att köra så förbereder Linus en omkörning men tyvärr är Linus för snabb och Anton bromsar tidigt så dom krokar ihop och Linus får sig en luftfärd och hamnar utanför banan. Kommer upp igen men är 8:a och inga varv kvar att hämta igen positioner på.

Så tyvärr blir det återigen en perfekt tävling med enormt grym körning av Linus men utan det resultat han önskat.

Nu blir det förmodligen ingen mer tävling för oss innan EM i Alcaniz 12-16 juni.

 


2013-04-06

 

Klippan Cup

 

Då har vi kört årets första tävling här hemma i Sverige. Det var 33 startande i KF3 klassen så det blev två grupper i tidskörning och kval heaten. Linus fick 2:a bästa tid i tidskörningen, endast 3 hundradelar från hemma föraren Philip Hall. Detta gav Philip masterposition i den ena gruppen och Linus i den andra i första heatet. Linus fick en perfekt start och kunde dra ifrån de andra och kunde efter 10 varv ta målflagg som 1:a med 2,5 sekunder ner till 2:an. I andra heatet fick han åter starta i masterposition och även denna gång tog Linus starten och fick en lucka ner till de andra och tog även denna gång målflagg med 2,4 sekunder ner till 2:an. Med 2 vinster för Linus i sina heat och olika vinnare i den andra gruppen fick Linus masterposition i finalen. Allt kändes bra även om vi förstod att det skulle bli tufft i täten eftersom alla körde väldigt jämt tidsmässigt, den som utmärkt sig under dagen var annars Philip Hall som kört ett par tiondelar snabbare än alla andra men tyvärr råkat utför tekniska problem i sitt första heat. Även starten i finalen gick bra för Linus, han kom ut som 1:a. Men efter 4 varv av de 20 dom skulle köra såg man att han tappade fart och sedan var det bara en fråga om hur mycket han skulle tappa. Det blev en 7:e plats tillslut. Det visade sig att hans bakdäck var helt slut, det var som att åka på såpa. Inte mycket Linus kunde göra och självklart är han väldigt besviken. Efter en så övertygande dag där allt bara går perfekt hade vi hoppats att det skulle hålla hela vägen men det vill sig inte för oss.

Nu får vi se vad och om vi kör något innan EM i Spanien i början av Juni.

 


2013-03-10

 

Söndag, finaler.

 

Det blev startruta 9 för Linus i förfinalen som skulle köras under eftermiddagen. Men vi var ändå på banan tidigt för att köra warm up, 10 minuter, för att se att allt fungerade. Det hade regnat under natten och dimman låg tät när vi kom till banan. Warm upen fick köras på regndäck och allt såg bra ut, trots torrinställningar på karten så hade Linus 5:e bästa tid totalt.

Sedan blev det några timmars väntan då alla B-finaler skulle köras. Under tiden han solen titta fram och det blev sommar helt plötsligt och banan torkade upp snabbt så förfinalen gick i på torr bana. Linus fick en bra start och kom ut som 9:a men efter ett varv blir han påkörd bakifrån och den karten "klättrar" upp på Linus kart varpå tändstiftet bryts av och trycks in i motorn och karten stannar. Inte mycket att göra, som tur är det inget annat som går sönder utan Benny hinner fixa till tändstiftet till finalen. Där får då Linus startruta 31, nästan sist men allt kan hända och här nere är det ju inte helt ovanligt med stök, bök och krascher i starten. Men nu blev det inte riktigt så stökigt utan Linus fick kriga sig upp genom startfältet vilket han också gjorde. Det räckte till en 13:e plats denna gång och en riktigt imponerande uppkörning på 18 placeringer under de 20 varv finalen var!

Nu vilar vi ett par veckor för att sedan förmodligen åka till Klippan och köra Klippan cup den 6 april. 

 

2013-03-09

 

 

Lördag, tidskval och heat.

 

Dagen började med ett warm up pass på 10 minuter där Linus var tvungen att köra in den nya motorn de första varven men sen började saker falla på plats, Linus hade 5:e bästa tid i sin grupp.

Precis som väderprognosen förutspått så slutade regnet och det började torka upp på banan så tidskvalen gick i torrt. Linus låg länge 4:a i sin grupp och hade en pang tid på gång under sista varvet men tyvärr fick en annan förare problem precis före honom så varvet blev förstört. Det blev en 22:a plats totalt i tidskvalet av 54 förare.

Detta gav Linus startposition 15 i båda heaten. I första heatet fick han en bra start men ungefär när hälften av de 15 varven var körda började han tappa fart och blev omkörd av en efter en, mycket jobbigt att stå och titta på kan jag intyga. Men efter att ha skruvat lite på bränsle tillförseln så tog det fart och han hämtade upp de han tappat och slutade på en 9:e plast med snabbaste tiden i heatet!

Heat 2 blev lite svettigare pga vädret igen, nu var det dags för lite regn att falla men frågan var hur mycket skulle komma? Skulle vi ha slicks eller regndäck? Det blev slicks men de första varven var hala. Återigen fick Linus en bra start trots bök och stök och sen visade han var skåpet skulle stå. Han fick ÄNTLIGEN visa vad han har för kapacitet. Han körde så bra så jag tror till och med Milton blev imponerad. Trots att han själv sa att han skulle behövt skruva lite på bränsle tillförseln de sista varven, då hade karten gått ännu bättre, så blev det en 6:e plats. Hur grymt som helst.

Så totalt blev det en 9:e och 6:e plats vilket bör kvalificera honom till en plats i A-final direkt. I skrivande stund vet vi inte vilken startruta det blir. I morgon söndag blir det warm up, 10 minuter sedan förfinal och final.

 

 

2013-03-08

 

Fredag, träning.

 

Återigen en dag i regn, 4 träningspass stog på agendan. Första passet såg bra ut Linus var bland de snabbaste. Sedan hände något till andra passet, motorn gick inget den bara smällde och hackade. Konstigt då Benny inte gjort något med den från första passet. Till tredje passet byttes förgasaren och det blev tyvärr inte mycket bättre av det och fjärde passet gick något bättre men något är inte helt ok med motorn men för att Linus är den förare han är så lyckas han ändå ligga bland de 10 snabbaste. Men det skulle ju vara så kul att se vad han kan göra med grejor som fungerar och sin körteknik. Nu är motorn lämnad till Joakim så får vi se om han kan hitta något fel eller om vi får lov att testa en ny motor i morgon. Lite jobbigt att det bara är 10 min warm up sedan tidskörning men så är det. Förmodligen kommer även väderförhållanderna ändras från regn till upptorkande under lördag och söndag...Bra, dåligt tja vi får se.

 

 

2013-03-07

 

 

Andrea Margutti Trophy

 

Då är vi tillbaka i Italien för årets andra internationella tävling. Ingen snö denna gång men regn i massor, vi kom ner i går vid lunch tid och killarna hann med 2 träningspass. Linus började med att köra rätt ut i en stor lerpöl när bromsarna bara nöp. Både han och karten behövde saneras. Nästa pass körde han så hårt på curbsen att stolen sprack! Lovande början, Linus var inte helt nöjd med gårdagen.

Idag torsdag blev även den en dag med heldags regn och förmodligen kommer vi få en regn tävling denna gång. Det blir ju alltid lite chansartat med regn, men vi som kommer från Sverige har i alla fall en liten fördel eftersom vi kört så mycket i regn under alla år. Både Linus och Benny var nöjda med dagen, det provades lite olika inställningar och körtekniker. Svårt att säga var Linus låg tidsmässigt gentemot de andra eftersom ingen har transponder på ännu.

Fredagen kommer även den att bestå av 4 träningspass och sedan kör tävlingen igång på riktigt på lördag med tidskörning och 3 kvalheat. Söndagen består av B-final, förfinal och A-final.

Det kommer vara möjligt att följa Lördagen och Söndagens racen på livetiming på Andrea Margutti´s hemsida, länk här. Linus kör i klassen KFJ.

 


2013-02-17

 

Söndag, Finaler.

 

Dagen började med en warm up på 10 min. Som även idag inte visade så mycket, sedan var det då dags för B-finalen och tyvärr så visade det sig att våra farhågor var rätt. Det bombades ordentligt bakifrån. Linus blev avtryckt och snurrad i första kurvan, kom upp på banan igen men var sist. I samma kurva hade fler än Linus åkt av, en förare så illa att han slungades ur karten och fick åka ambulans därifrån. Här i Italien rödflaggar man inte racen utan dom får köra på slow skyltar vilket innebar att blev bök och stök med vilken placering man skulle hålla i kön. När dom väl släpper fältet igen så är Linus på krigsstigen, återigen visar han att bara han får möjligheten att köra så går det undan och han plockar placeringar en efter en. När målflaggan faller har han kört upp sig till en 12:e plats, sedan blir 2 st förare diskvalificerade så det blev till slut en 10:e plats. Tyvärr var det de 6 första som gick vidare till A-final, så denna gång slutade det här.

Men bäste placerade svensk blev han och näst snabbaste tid i B- final heatet. Även om han själv inte var helt nöjd, han hade velat komma till A-final, så tror jag ändå i det stora hela både Linus och Emil är nöjda med veckan. Det har, trots lite väder problem, blivit mycket körande. Speciellt race körande vilket absolut är den bästa träningen och ger den bästa erfarenheten. Att vi sedan hade möjligheten att få ha med Milton som coach är suveränt, både Linus och Emil tycker det varit toppen bra.

Nu lämnar vi Italien för denna gång men ser redan fram emot nästa tävling vecka 10, Andrea Margutti Trophy.

 

2013-02-16

 

Lördag, 3 heat.

 

I dag hade Linus en warm up på morgon följt av 3 heat utspridda under dagen. De tio minuterna warm up visade ingenting, Linus var 1.6 sek efter dom snabbaste i gruppen. Det var både halt och han hamnade bakom en kart som han inte kom om.

Första heatet för Linus idag, tredje i tävlingen, resulterade i en 10:e plats men han var uppe på en 6:e plats länge men tappade ett par placeringar under de sista varven. Andra heatet för dagen fick Linus också en riktigt bra start men efter 7 varv av 15 började det synas att karten gick trögt, för mycket fäste, han satt fast i banan. Som tur var så hade han en lucka ner till gänget bakom så han kunde ta sig i mål som 10:a även här. Heat tre för dagen var det sämsta och bästa. Starten gick åt pipan, en kart snurrade framför och kör in i Linus som då också blir vänd och kommer ut som sist, men sen gör han det han gör absolut bäst, uppkörning. Det är faktiskt lite magiskt att se honom köra när han har grejor som fungerar och bara matar på och kör om en efter en. Slut resultatet blev en 16:e plats i det heatet med 5:e bästa tid!

Nu väntar B-final i morgon, det blev en 12:e startruta för Linus och 28:a för Emil. Tyvärr tror jag det kommer bombas ordentligt bakifrån, men om Linus har turen med sig och kommer genom starten och första varvet utan att bli avsatt och karten fungerar som på sista heatet då vet man aldrig vart det kan sluta. Vi har också väder faktorn att ta med i beräknande, dom varnar för regn i morgon. Ingen nackdel för våra killar!

Hur det nu än slutar i morgon så har både Linus och Emil imponerat på fler än oss, dom krigar med killar och tjejer som har legat och tränat här i veckor, åkt hit på helger och har helt andra resurser. Så all respekt att ens ta sig till B-final i detta sällskap och vad dom tar med sig härifrån i erfarenhet både körtekniskt och mentalt är så otroligt mycket värt.

 

Linus är i mitten!

 

2013-02-15

 

Fredag. Officiell träning, tidskval och heat.

 

Dagen började med 1 officiell träning på 10 min vilket för Linus del inte visade så mycket eftersom motorn inte gick som den skulle. Som tur var hittade Benny felet innan tidskvalet och kunde åtgärda det. Linus kom 12:a i sin grupp på tidskvalet och 42:a totalt. Detta gav honom startposition 14 i heaten och han hann kör 2 heat. Det blev en 14:e plats i första heatet och en 21:a plats i andra, detta bl.a. efter att en annan förare formligen flög över Linus kart och landade ett par meter bort i en barriär. Helt otroligt att Linus inte åkte av också utan bara tappade att par placeringar.

Jag måste säga om jag jämför detta med ROK Cupen vi körde här i oktober så körs det mycket mer aggressivt nu. Att det blir startkrascher är tydligen mer vanligt än ovanligt. Nu har vi 3 heat under morgondagen så får vi se hur långt det räcker, förhoppningsvis kanske B-final vi får se. Men dom lärdomar killarna tar med sig härifrån är svårt att få på annat sätt än att köra här nere.

 

2013-02-14

 

Torsdag. Inofficiell träning Winter Cup.

 

Idag kan man säga att tävlingen började på riktigt med 4 st inofficiella träningar. Banan har torkat upp så pass att det går att åka med slicks och på dagen hade vi ca 10 grader och strålande sol. Men det ligger fortfarande kvar en hel del snö på avåkningszonerna och när det smälter så rinner det in på banan. Så man kan nog säga att det är lite luriga förhållanden just nu, t ex det som hände sista passet killarna körde vid 17-tiden då det helt plötsligt blev det blixt halt i en kurva. Resultatet: 6-7 kartar bara drog rakt av precis efter varandra. Som sagt lurigt.

 

Linus och Emil jobbade på ändå och på sista träningen låg dom som 32:a resp. 33:a av 88 förare. Nu får vi se vad morgondagen har att bjuda på. Fredagen kommer bestå av en träning, tidskval och heat. Spännande att även en stor racing legens´s son kör i samma klass som Linus, Michael Schumacher, Benny och Bengt såg honom komma till banan med taxi.

Har inget besked om det kommer vara någon live timing men annars kan man hitta resultat på South Garda Kartings hemsida med länk här.

 

 

 

2013-02-13

 

Italien dag 4.

 

Dagen började med ett inställt träningspass pga att det var is på banan. Sedan kom solen fram och det blev möjligt att äntligen köra även om det var blött och halt. Totalt blev det tre träningspass idag och i det sista passet för dagen låg Linus med 11:e bästa tid och Emil med 25:e bästa tid av de 65 förare som tränade idag. Nu får vi se vad som händer när banan torkar upp vilket vi tror den kommer göra under morgondagen då det skall bli 10 plusgrader och sol.

 

 

2013-02-12

 

Italien dag 3.

 

Det blev ytterligare en vilodag idag, det fanns inte en chans att köra på banan. (se fotot jag tog vid lunchen) Nu börjar killarna bli riktigt otåliga dom vill köra! Vi hoppas nu på morgondagen och Garda banan gör allt dom kan med snöplogning och saltning av banan. Mer snö skall det inte komma enligt väderprognosen men tyvärr kommer det vara ganska kallt under natten och då smälter det ju inte undan så som vi skulle vilja. Resten av veckan skall tydligen bli helt ok med upp till 10 plus grader och strålande sol på torsdag, det ser vi framemot.

 

 

2013-02-11

Italien dag 2.

 

Om gårdagen var nästintill perfekt så blev dag 2 inte riktigt lika bra. Väder prognosen hade varnat för snö men dom har ju haft fel förr tänkte vi. Men inte denna gång. Det började snöa vid frukost och har inte slutat ännu (17.00), det har kommit ca 1-1,5 dm blöt snö. Enligt prognosen skall det sluta i natt och övergå i regn för att sedan bli uppehåll och bra väder under tisdag em och resten av veckan, vi får väl se. Så dagen blev en ofrivillig vilodag, men för mekanikerna det blev ändå lite jobb med att sätta ihop nya kartarna medan vi andra spenderade dagen med lite shopping. Linus och Emil var väl inte hel nöjda, dom ville köra trots snön!

 

 

2013-02-10

 

Italien dag 1.

 

Då var första heldagen här på South garda banan avklarad. Linus, Emil och Johanna var alla väldigt taggade att få köra idag eftersom det inte blev något körande igår då Benny och Bengt hade en jobbig resa ner hit med bussen som drog ut på tiden, ca 6-7 timmar längre än beräknat.

 

Dagen har varit väldigt fin, strålande sol men relativt kallt ca 5 grader på dagen. Men trots detta är det enormt fäste i banan vilket vi kanske inte hade förväntat oss. Alla förarna kände nog efter första passet, "va konstigt det känns" men i slutet av dagen var det "Jag e nöjd, det gick bra för mig idag" ( Emil´s kommentar om dagen ). Linus hittade rytmen efter ett par pass och ligger nu inte långt efter dom som redan varit här och tränat ett tag. Både Linus och Benny var helt klart nöjda idag. Nu ser vi fram emot fler fina träningsdagar.

 

2013-02-08

Winter Cup, Italien

Nu är det dags för avfärd mot Italien och South Garda Karting för att kör Winter Cup. Benny och Bengt Skärås packade bussen i går och for via Ward racing ner mot Italien tidigt i morse. Vi andra flyger i morgon bitti. Tävlingen börjar onsdagen den 13 februari med inofficiell träning, torsdag fortsätter träningen, fredag är det kvalificering och heat, lördag fortsätter heaten och allt avslutas på söndagen med B-final, förfinal och final. Klassen Linus och Emil skall köra i heter KFJ och det är ett stort startfält, 97 startande. Eftersom tävlingen är en av de första på året så kommer alla topp förarna vara på plats för att starta upp säsongen, så det kommer att bli tufft för killarna. Finalerna kommer sändas i TV, se denna länk. Ni kommer självklart också kunna följa oss här på hemsidan med dagliga rapporter om hur det går.

 

 


2013-01-19

Milton Ryttarbris i samarbete med Lundqvist Racing

 

Äntligen så har vi fått den mentor vi ville ha till Linus. Milton Ryttarbris kommer under 2013 att följa Linus som mentor och coach.

Linus är som många vet en talang utöver det vanliga när det gäller att köra kart. Vi bestämde redan hösten 2012 att vi skulle ge Linus de bästa materiella förutsättningarna för att lyckas nationellt och internationellt 2013 . Valet av team inför 2013 var då rätt enkelt, Ward Racing.

Det vi har saknat de senaste åren är någon som kan coacha Linus i körteknik och race. Att välja Milton som mentor/coach till Linus var inte så svårt (se text nedan). Samarbetet Ryttarbris/Lundqvist kommer att startas redan i februari 2013 i och med den internationella tävlingen, Winter cup i Italien.

Milton var under åren 1996-2003 fabriksförare för de största teamen i Italien. Under de 6 åren som Milton bodde i Italien så kan arbetsgivare som Birel, Tibikart, CRG , Vega och First nämnas. Under dessa år så var Milton en av värdens bästa karting förare med bland annat ett flertal pallplatser i EM.

Vi är naturligtvis väldigt glada att Milton ställer upp som mentor/coach till Linus. Det stora målet för Linus och Milton kommer naturligtvis att vara EM 2013. Den första deltävlingen går den 12-16 juni i Alcaniz, Spanien och den andra går den 24-28 juli i Ortona, Italien.   

 

 


2013-01-15

     KAK Cupen

 

I väntan på att utomhus säsongen skall börja så passar Linus på att köra lite inomhus gokart och passande nog så anordnar vår nya klubb, KAK (Kungliga automobil klubben), en inomhus cup den 3 februari, KAK Cupen. Fyra förare från KAK Ö skall representera klubben den 3:e och igår var det kval race för att utse dessa. Det var trångt och bökigt och Linus hade det lite tufft och kom på 5:e plats men pga att 2:an inte hade möjlighet att köra final dagen så kom Linus med som representant trots allt. KAK Cupen är en inbjudningtävling för KAK´s elitförare och utvalda personer med motorintresse, jätte roligt med en klubb som anordnar sådant för sina medlemmar. Roligt också att både Rasmus Fridell och Kevin Thor kom med till finalen.

 


2012-12-30

Nytt inför 2013!

 

Det blev i veckan klart att Linus kommer köra i klassen KF3 för Ward Racing under 2013. Tävlingar som är klara internationellt inför 2013 så långt är:

  • Winter cup, Italien 13-17 februari
  • Trofeo Margutti, Italien 6-10 mars
  • EM deltävling 1, Alcaniz Spanien 5-7 juni
  • EM deltävling 2, Ortona Italien 24-28 juli

Vi har tagit beslutet att köra för Ward Racing då vi ser att Linus kan utvecklas mest med detta professionella team.

Tack Rose-Marie och Joakim för att ni ger Linus möjligheten till detta.