2014-09-21

 

 Söndag VM Frankrike

 

Inför söndagen var det stora problemet om vi skulle få regn eller uppehåll och det visade sig att det var detta som skulle ställa till det för Linus. Vi började dagen med en warm up på 10 min. men precis innan dom skulle ut och köra kom en regnskur så det blev till att ta fram regnchassit. Tyvärr visade det sig att motorn som satt på regnchassit inte riktigt fungerade som det skulle. Linus var 1 sekund efter den snabbaste, men vid detta tillfälle visste vi inte om det var motorn, regninställningarna på karten eller vad det var som inte stämde. Inför förfinalen, där Linus hade startruta 8:a, hade banan börjat torka upp men precis som inför warm upen så kom det en regnskur precis innan dom skulle ut och köra varpå regnchassit åter kom fram . Tanken fanns att byta motor till den vi körde på när det var torrt men eftersom regnet kom så hastigt fanns inte tiden, så Linus fick köra ut med den motorn som satt på regnchassit. Detta visade sig bli ett ödestigert misstag då det redan på mastervarvet syntes att det inte fanns någon speed i motorn och sedan blev hela heatet en ren plåga. Trots att Linus gjorde en kanon start och kom ut som 4:a så gick det utför resten av racet. I de kurviga partierna stod han på sig men på rakstäckorna bara blåste de andra om honom. Vilken katastrof. Efter 17 plågsamma varv kunde Linus ta målflagg som 24:a.

Nu var det ett par timmars väntan till finalen och vädret fortsatte att växla från sol till mulet till regntunga moln. Så inför finalen var gränsen nästan nådd för vad man klarar av. Linus och Benny rullade in 2 kartar till parc farme, 1 inställd för regn och 1 inställd för torrt. Problemet var att vi nu bara hade 1 motor, "regn" motorn var inte längre att alternativ. I vanliga fall har man 2 kompletta kartar så kan man avgöra i absolut sista sekunden om karten skall vara inställd för regn eller torrt, detta alternativ hade vi nu inte utan vi hade en komplett kart inställd för ett torrt race men skulle det börja regna så skulle Benny och Linus vara tvugna att byta motor på kartarna och det tar sin stund. Detta var inte den roligaste stunden på denna tävling kan jag säga.

Nu kom det inget regn innan dom gick ut på griden för att ställa upp och samtliga 34 kartar utom 1 hade torr däck på. Nu fanns det ingen återvändo nu var det upp till Linus att visa vad han går för, regn som torrt. Det fick han också göra, för vädret höll sig i schack och det blev inget regn utan Linus fick till en ok start och undvek en större sammandrabbning framför och kom ut som 19:e och sedan var det bara att ta upp jakten på de där framme och efter 25 körda varv kunde Linus ta målflagg som nr 14.

Själv är väl Linus inte helt nöjd med resultatet, han hade gärna velat fått chansen att förvalta sin 8:e start position i förfinalen på ett bättre sätt och förmodligen hade slutresultatet sett lite annorlunda ut om han fått den möjligheten. Men trots allt så kan vi inte säga annat än att bli 14:e bästa i världen och bäste svensk i KF klassen här i VM under sitt första år i klassen faktiskt är en helt otrolig prestation.

Ett stort tack till Ward racing för allt stöd och support, ni är bara bäst. 

 

 

 

2014-09-20

 

 

Lördag VM Frankrike

 

Vi har fått uppleva ännu en fantastisk dag här nere i Essay. Linus körning har varit i världsklass. Totalt var det 4 kvalheat som skulle köras under dagen. Linus startposition var 5:a i samtliga heat förutom heat 2 då han fick starta som 6:a. Starterna i alla heat gick väldigt bra och även om det stökade till sig vid ett par tillfällen så redde Linus ut det med bravur.  Även det tekniska med motorer osv fungerade bra under hela dagen, men när dom testade att ändra chassit till heat 3 blev det inte så bra så det fick Benny ändra tillbaka till heat 4:a. Så reultatet för dagen blev en 5:e plats, en 6 plats, en 7:e plats och slutligen i sista heatet slog Linus till med en stabil 4:e plats. Så i totalen blev Linus 8:a av de 72 startande här i VM, helt fantastiskt! Nu är det en morgondag med en förfinal, där Linus kommer starta i 8:e startruta, och här avgörs det var du får starta i den slutliga finalen. 

Nu håller vi alla tummarna att det får fortsätta lika bra som det gått hittills.

Via denna länk kan ni se förfinalen och finalen på liveTV.

 

 

 2014-09-19

 

Fredag VM Frankrike

 

Fredagen blev även den en bra dag här i Frankrike för Linus. Dagen började i och för sig så där. Efter första träningspasset låg Linus i mitten av sin grupp 3 tiondelar efter den snabbaste, andra träningspasset blev ett liknanade senario men tyvärr 4 tiondelar efter den snabbaste föraren. När Linus kom in efter det passet så tyckte han att han inte fick in karten i höger kurvorna. Benny och Joakim kollade då chassit och mycket riktigt det var snett. Hur det blivit så har vi ingen aning om men eftersom det nu var dags för tidskvalet så hoppades vi att detta skulle lösa problemet med högerkurvorna. Det blev 3 grupper i tidskvalet då dom är 72 startande och Linus hamnade i sista gruppen, därför visste vi vilka tider som gällde när Linus åkte ut. 8 minuter hade han nu på sig att sätta ett snabbt varv och på varv 4 får han till sitt bästa varv, 49.430, inte den snabbaste tid han kört på här nere men det räckte. Det blev en 5:e bästa tid i sin grupp och totalt 12:e bästa av alla 72 startande. Mycket bra gjort. Detta gör att Linus kommer starta som 5,6,5 och 5 i de fyra kvalheaten som ska köras i morgon, lördag. Heaten som Linus kommer köra är kl. 11.10, 12.30, 15.10 och 18.55. Ni kan följa allt på livetiming se länken nedan under torsdagen.

 

 

2014-09-18

 

Torsdag VM Frankrike

 

Det blev en lyckad första dag här på VM i Frankrike. Dagen bestod av 3 träningspass á 15 minuter och trots att 12 minuter av träningspass 1 & 2 gick åt till att köra in motorer så visade Linus mycket bra speed när han i sista träningspasset hade 4 bästa tid. Detta trots att han inte tyckte motorn hade full effekt på visa delar av banan, så förmodligen finns det ännu lite mer tid att hitta. Mycket bra början!

Tävlingen framöver kommer se ut på detta sätt:

Fredag: 2 träningspass á 15 minuter, kl. 10.00 & 13.45 sedan följer den viktiga tidskvalet och beroende på vilken grupp han hamnar i så blir det antingen 15.15, 15.45 eller 16.15.

Lördag: Warm up á 10 min. på morgonen sedan 4 kvalheat under dagen.

Söndag: Förfinaler och final.

Som vanligt kan ni följa Linus och alla de andra på Cik Fia livetiming via länken här.

  

 


 

2014-09-06

 

Lyckade testdagar inför VM Frankrike

Efter 3 dagars test på Circuit International d’Aunay Les Bois i Frankrike så kom Linus och Benny hem och var mycket nöjda. Allt hade rullat på perfekt och som Jan Koski, en av Wards bästa mekaniker konstaterade "Detta är en Linus bana". Nu vore det bara fantastiskt roligt om allt håller hela vägen denna gång. En av skillnaderna mot EM tävlingarna är att Benny själv kommer meka denna gång, så nu ligger allt ansvar på grabbarna. Men dom är ju ett dreamteam, Linus och Benny, vi kan nog vänta oss stordåd!

 

 


 

2014-08-31

 

Söndag, EM England

Då var det dags för final dagen i sista deltävlingen i EM 2014. Dagen började med en warm up på 15 minuter där Linus var med ok tidsmässigt tills motorn skar med 5 minuter kvar att köra. Nu fick vi plocka fram "reserv" motorn vilket självklart inte kändes optimalt inför second chanse heatet. Chansen att kunna ta sig till final kändes ganska avlägsen faktiskt. Linus startade som sagt ifrån startruta 10 i second chanse. Han fick en dålig start och kom ut som 15:e men sen fick vi minsann se att "reserv" motorn var det speed i och Linus körde på för glatta livet men klungan med de 6 främsta hade redan fått en lucka och körde för ovanlighetens skull väldigt försiktigt så det blev inga incidenter. Så trots Linus körde nästan 5 tiondelar snabbare än de där framme så räckte de 11 varven inte riktigt till utan han slutade som 8:a. Men med flaggan i topp och snabbaste tiden i heatet och bara 2 tiondelar efter den som hade Event record under tävlingen! Ännu en gång har Linus visat att han kan köra kart när han får rätt förutsättningar, men det är mycket som skall stämma.

Nu åker vi hem till Svedala och packar om och sedan åker Linus och Benny till Frankrike på torsdag för test dagar inför Karting VM som kommer att köras den 18-21 September i Essey Frankrike.

 

 

2014-08-30

 

Lördag, EM England

 

Vi fick en lördag utan regn men tyvärr inte utan missöden. Linus fick startruta 17 hela dagen och i det första heatet kom han ur starten bra som 12:a och var uppe som 8:a när kedjan hoppar på varv 5. Detta problem var något som alla hade under test dagarna därför hade Ward teamet tagit fram ett speciellt skydd så detta inte skulle kunna hända, men tyvärr var detta inte monterat på Linus kart inför första heatet. Så i heat 1 blev resultatet en 19:e plats. Heat 2, 3 och 4 blev alla liknande med en bra start men tyvärr inte riktigt den där extra speeden för att kunna avancera vidare upp i fältet, så resultaten blev en 13:e, 11:e och en 12:e placering. I och med 19:e placeringen i första heatet så räckte det inte till direkt final denna gång utan det blir till att köra second chanse i morgon, söndag. Där kommer han starta som 10:a och det är de 6 första som går till final. Av erfarenhet så vet vi att detta kan gå precis hur som helst alla satsar allt för att komma till final så det brukar gå hett till. Second chance heatet kommer gå kl: 10.35, förfinalen kl: 12.40 och finalen 15.15. Ni kan följa förfinalen och finalen på live TV här.

 

 

2014-08-29

 

Fredag, EM England

 

Ok då verkar det som om vi är tillbaka med att jobba i uppförsbacke denna tävling. De 4:a träningarna under dagen gick ok. Linus låg tidsmässigt ca 4 tiondelar efter den snabbaste under alla träningarna, så samma speed som han hade i Genk har han tyvärr inte. Men som sagt helt ok. Alla dagens 4:a träningar kördes på torr bana men precis 10 minuter innan tidskvalet skulle börja öppnar sig himlen och så kom regnet vi hade hoppats vi skulle slippa... Tyvärr har Linus inte haft möjlighet att testa banan på regn, både test dagarna och träningsdagarna här har varit på torr bana. Under dessa förhållanden så blev det ingen överraskning att kvalheatet inte blev som vi önskat, det blev en 41 plats av 51 startande. Ingen optimal start på tävlingen. Men efter 2 tävlingar där allt gått som på räls fram till finalen så kanske denna tävling går åt andra hållet och bara blir bättre och bättre. Vi hoppas på det och håller tummarna för en regn fri lördag. Linus kommer köra i grupp A och kör sina kvalheat kl: 10.25, 13.25, 16.20 och sista 17.40 (Engelsk tid - 1 timme). Ni kan följa Linus på Live timing på www.cikfia.com eller vi denna länk.

  

 

2014-08-28

 

Torsdag, EM England

 

Då var det dags för sista och 4:e EM deltävlingen som kommer att köras här på PF International i England. Upplägget kommer vara som tidigare deltävlingar och började idag, torsdag med 4 fria träningspass á 20 minuter styck. De två första passen gick åt till att köra in de motorer som Linus skall använda under tävlingen. Det tredje passet kördes på torr bana där Linus och hans nya mekaniker Matso testade olika inställningar på karten. Detta räckte tidsmässigt till en 13:e plats i gruppen, 5 tiondelar efter den snabbaste. Inför sista träningspasset hade det kommit en ordentlig regnskur, vi är ju trots allt i England, och med en upptorkande bana så gav inte det passet så mycket rent tidsmässigt. Nu ser vi fram emot morgondagen som består av 4:a träningspass á 20 minuter, Linus kommer köra kl: 09.45, 11.25, 14.25 och 16.05. Sedan avslutas dagen med tidskval antingen kl: 17.20 eller 17.50 beroende på vilken grupp han hamnar i.

 

Vill ni följa Linus på Live timing så kan ni göra det på www.cikfia.com, Live eller via länken här 

 

Resten av tävlingen består av kvalheat på lördag och second chance, förfinal och final körs på söndag.

 

 


 

2014-08-10

 

 

 

MKR 6, Borlänge

Eftersom testet av KZ2 på Järfälla gav mersmak bestämde sig Linus och Benny hastigt och lustigt att åka till Borlänge och köra MKR 6. Tanken var ju att få testa lite mer och det är alltid roligare att köra med andra än att ligga och traggla själv men både Linus och Benny såg på detta mest som en rolig grej, inga förväntningar. Startfältet kändes också "lagom" dom var 9 startande, 10 med Linus.

Stefan på Soda hade en komplett kart som Linus kunde använda, så nu fick han även testa att köra en Kosmic.

Tävlingsdagen var uppdelad på 3 träningar, tidskval, 2 kvalheat och 1 final. Redan på första träningen visade Linus upp sig och hade andra snabbaste tid, 2 tiondelar efter Joakim Pettersson som var snabbast. Nu gör Linus det som helt realistiskt inte ska vara möjligt att göra. Efter att ha testat KZ2 i ca 30 effektiva träningsminuter förra veckan går han och har snabbaste tid på både träning 2 och 3. Inte nog med det han sätter även snabbaste tid på tidskvalet! Helt galet. Nu väntade 2 kvalheat där Linus ska starta master, snacka om att slängas in i hetluften. KZ2 har ju en av de svåraste starterna inom karting då det är stillastående start vilket är något helt annat än de flygande starter Linus är van vid. Här skall du alltså hålla motorn igång, ligga på kopplingen, få i växel precis till startmomentet, risken att få stopp är stor även för de mest erfarna förarna.

I kvalheat 1 kom Linus ur starten som 5:a men hänger sedan på de där framme och kan ta målflagg som 3:a.

I kvalheat 2 får Linus till en lite bättre start och kommer ut som 3:a men tappar 2 placeringar ner till en 5:e under racet men kan hämta tillbaka dessa placeringar och tar återigen målflagg som 3:a. I och med detta har Linus nu visat att han inte är någon blyg nybörjare utan utmanar dessa mycket mer erfarna förarna vilket skapar riktigt bra och spännande race.

Finalen där Linus får startposition 3 blir en riktig nagelbitare. 20 varv skall köras och starten är alltid intressant som sagt och här blir det lite tumult då mastern får en dålig start och hamnar sist varpå Linus som startar bakom får köra en vid högersväng ut på gräset och kommer ut som 5:a. Han tar sig upp till en 4:e plats sedan till en 3:e plats relativt omgående men då kommer Joakim Pettersson som startade master som ett skott bakifrån och tar över 3:e platsen. Linus hänger på Joakim och dom utmanar de 2 som ligger i täten. Joakim forsar på och tar ledningen men Linus tänker inte ge upp, han har ju farten i karten och varv efter varv knappar han i på Joakim. Med 3 varv kvar att köra är så Linus ikapp och gör ett ärligt försök att köra om men Joakim är med på noterna och kan stå emot och försvara sin ledning. Mycket bra och otroligt spännande körning av dessa förare. Linus tar då målflagg i sitt första KZ2 race som 2:a!!! Fantastiskt gjort.

Nedan hittar du länkar till heaten och finalen filmade av vår suveräna Bo Hanner.

(Linus har nr 80 på karten, svart overall och sin gamla röd/vita hjälm)

 

KZ2 Heat 1

KZ2 Heat 2

KZ2 Final

  


 

2014-08-07

 

 

Test KZ2, Järfälla

 

Idag kom dagen som Linus pratat om en längre tid nämligen att få testa KZ2. Det blev totalt fyra stycken pass på Järfälla banan. De första passet var jobbigt då det var mycket att tänka på, växla upp och ner hela tiden, bromsa rätt, spårval. I det andra passet så började bitarna falla på plats, körningen såg redan rätt bra ut trots lite missar i växlingarna. Inför det tredje passet så hade Emilio (SODA) och Linus diskuterat hur han skulle växla rätt på Järfälla banan. I tid så gav detta ca 5 tior på klockan. I det sista passet så var det bara som allt föll på plats, allt bara stämde. Växlingarna fungerade, körningen såg helt otrolig ut!!! Linus putsade sin tid från det tredje passet med 4 tior till, tiden från kvällen blev 37,7 vilket är ok tid om man ser till hur banan var idag.

 

Ett stort tack till SODA som gjorde det möjligt för Linus att testa KZ2, speciellt tack till Emilio som coachade Linus ikväll.

 

Se film från testet här!  

 

 

 


 

2014-08-02

 

Lördag, SM Umeå

Dagen började med en 8 minuter warm up där Linus återigen hade den snabbaste tiden med en marginal på nästan 4 tiondelar ner till den som hade näst snabbaste tiden. Så farten fanns helt klart kvar vilket bådade gott inför förfinalen och finalen.

Förfinalen skulle gå över 21 varv och där hade Benny gjort en förändring på setupen på karten så att inte däcken skulle gå för varma. Detta resulterade i att karten blev hal de första två varven och Linus tappade sin masterposition och droppade ner till en 4:e placering. Men efter 4 varv fick han upp tempen i däcken och då blev det åka av, herregud som han körde! Han körde om förare efter förare och när det var 8 varv kvar av racet var han åter i ledning som han sedan drygade ut och tog målflagg med lite mer än 2 sek ner till 2:an.

Då var det endast finalen kvar att köra. Linus startade återigen i masterposition, tyvärr gick inte starten på första varvet då en förare blev kvar i depån pga tekniska problem. Under det andra mastervarvet händer det som ABSOLUT INTE får hända. Mastertvåan, alltså han som startar till vänster om Linus, tappar focus i en sekund när han tittar ner på förgasaren samtidigt som Linus försöker samla ihop fältet och katastrofen är ett faktum. Dom krokar ihop och blir stående, Linus frambumper bryts av och han kan inte fortsätta racet. Helt sjuk maximal otur då Linus varit med i flera värre krascher och detta har väl aldrig hänt tidigare! Så tyvärr fick SM ett abrupt och väldigt onödigt slut för Linus del. Det han ändå klart och tydligt visat genom att vinna alla andra race under helgen, tidskörningen, båda kvalheaten och förfinalen, är att han utom tvivel hade varit en värdig vinnare av SM titeln.

 

Nu tar vi återigen nya tag och fokuserar på sista EM deltävlingen i England den 27/8 - 1/9.

  

 

 

2014-08-01 

 

 

Fredag, SM Umeå

Dagen började med överraskande regnskurar under hela förmiddagen så warm upen på morgonen gav oss ingenting. När sedan första heatet skulle köras så hade solen kommit fram och banan torkat upp. Linus startande som master och tog hand om ledningen från start och kunde sedan dryga ut ledningen och var 1,5 sek före Philip Hall som blev 2:a vid målflagg. Andra och sista heatet blev lika odramatiskt det för Linus del, han tog hand om ledning från start och behöll den ända in i mål. Med två första placeringar gör detta att Linus kommer att starta som master även i förfinalen som körs i morgon, lördag.

Morgondagen kommer även att bestå av en warm up kl. 8.14 sedan förfinal kl. 12.30 och final kl. 16.45.

 

 

2014-07-31

 

SM 2014

Då har vi kört igång SM veckan här i Umeå med att köra två träningspass och tidskval idag. För Linus del så det bra ut under träningarna, på sista träningspasset var han snabbast med nästan 2 tiondelar. Det var en bra bekräftelse inför det stundande tidskvalet. Det var 10 minuters tidskval vilket i praktiken betyder att du hinner köra ca 10 varv, men Benny och Linus avvaktade någon minut innan Linus körde ut men var direkt snabbast och på varv 4 slog han till med en kanon tid, 53.526 nästan 3 tiondelar före den som låg 2:a. Men sedan knappade de andra sakta med säkert in på Linus tid och på sista varvet fick Jessica Bäckman #7 till en kanon tid hon också, 53.527. 1 tusendels skillnad, på denna bana räknade vi ut att det är 2,26 cm som Linus var snabbare!

Detta kommer säkert innebära spännande race i morgon, där Linus kommer starta som master i bägge heaten. Fredagen kommer börja med en warm up kl 9.30 för KF2 klassen sedan kör dom första kvalheatet kl 11.40 och det andra kl 14.40. Ni kan följa live tiderna på www.live.megamaster.se. Gå in på Umeå AK sedan på Live.

  


 

2014-06-15 

 

Söndag, EM Genk

 

Då var final dagen här nu skulle allt avgöras. Dom började dagen med en warm up på 10 min. där Linus visade framfötterna och var snabbast alla. En riktig kanon start på dagen. Nu var det dags för prefinal där Linus hade startruta 6 och gjorde återigen en jätte bra start, hittade en lucka och kom in på innern när det bökade till sig på ytterkanten. Han kom ut som 5:a och sedan var jakten på de 4:a framför igång. Efter ett par försök att ta sig om Lando Norris så lyckades han och lyckades även ta sig om Hannes Janker en stund senare och var i och med det uppe på en 3:e plats. Men då hade Lando som skuggat Linus fått upp farten och då var det inte mycket Linus kunde göra men en utmärkt 4:e plats blev det när målflaggan drogs. Här kan ni se racet från WSK promotion egna live filmning. Ni får dra fram till 1.17.40 där prefinalen i KF visas.

När finalen skulle köras var det återigen i startruta 4:a Linus fick starta men det hade ju gått bra i heaten så det kändes ok. Starten gick bra och Linus gick på yttern och kom igenom bra var 5:a ur första kurvan och då kändes det som om detta faktiskt skulle kunna gå vägen och bli ett riktigt bra resultat denna gång. Men dom var en klunga på en 5-6 kartar som låg tillsammans med Linus i täten och när dom efter 2 varv kommer till första kurvan efter mål och start så trycker helt enkelt Nikita Mazepin som ligger 3:a i klungan av Felice Tiene som i sin tur flyger upp på Linus kart och dom två blir stillastående. Linus tändhatt har hoppat av och det tar lite tid innan han kommer iväg igen och är då sist. Han kan under de återstående varven ta ett par placeringar och tar målflagg som 26:a.

Detta reultat är tyvärr helt missvisande om hur bra Linus kört och hur bra Linus mekaniker, Nazareno, har ställt in karten under hela denna tävling. Vi väljer nu att ta med oss härifrån det faktum att Linus denna helg fått visa att han helt klart kan konkurrera med de bästa förarna i KF klassen i världen, att det sedan finns förare som uppenbarligen inte kan köra juste utan måste ta till ful körning kan vi inte göra något åt. Desto roligare är det att se att justa förare, i detta fall Felice Tiene, till och med kommer och ber om ursäkt och förklarar för Linus vad som hände. Respekt.

Som avslutning vill vi tacka Ward racing och självklart Linus mekaniker Nazareno Ferrari som var helt outstanding denna helg. Tanks for a perfect weekend Nazareno.

Filmer från kvalheat, förfinal och final av Bosse Hanner nedan.

Kvalheat C-D

Kvalheat B-C

Kvalheat A-C

Prefinal

Final

 

2014-06-14 

Lördag, EM Genk

 

Vilken dag vi fick! Det började med en warm up på morgonen med inkörning av ytterligare en motor så det gav inte någon tid egentligen men han lyckades iallafall få till en 11:e bästa tid i sin grupp. Sedan var det dags för kvalheat 2, där Linus då startade som 4:a. Han fick en bra start och kom igenom som 5:a men efter något varv var han nere på en 7:e plats. Efter 3 körda varv händer något längre ned i fältet som gör att racet rödflaggas. Efter omstarten som fick göras på led så var Linus återigen med bra i starten men efter en omkörning så lämnade han en liten öppning och det är allt som krävs här nere så där tappade han ett par placeringar och kunde efter 12 körda varv ta målflagg som 11:a. Nu var det bara 1 kvalheat kvar att köra och nu gällde det att inte krascha och komma sist. Återigen startade Linus från ruta 4 och även nu fick han till en bra start och kom ut som 5:a eller 6:a och sen var det bara full gas och det gjorde Linus verkligen. Han tog in på täten en efter en och när det var 2 varv kvar hade han avancerat till en 3:e plats men var inte nöjd med det utan jagade vidare och lyckades även bromsa sig förbi Nicklas Nielsen som låg som 2:a. Nu var det bara Lando Norris framför Linus och Linus var helt klart snabbare men med endast 1 varv kvar att köra så blev det lite för kort om tid för att hinna köra om. Men en 2:a plats, snabbaste tid i ett kvalheat och att utmana en av de snabbaste förarna i världen är helt klart en bedrift.

Nu ser vi med spänning fram mot morgondagen som kommer bestå av en warm up kl. 9.10, prefinal kl. 10.55 och final 15.20. Linus kommer starta i startruta 6 i prefinal och om ni vill se racen live så finns en länk här. Linus har nr 130 på karten, svart overall och neongul hjälm.

 

 2014-06-13

Fredag, EM Genk

 

Fredagen bestod av 1 träningspass på 15 minuter på morgon som för Linus del gick mycket bra, 7:e bästa tid i sin grupp. 4,5 timmar senare var det dags för tidskörning. Linus gick ut i grupp 2 och låg i toppskiktet hela tiden men på sista varvet fick han till en kanon tid som gav honom 3:e bästa tid i sin grupp och 7:e bästa totalt av 61 förare. Mer än godkännt. Det skulle även hinnas med att köra ett kvalheat innan vi avslutade för dagen. I och med sin 7 plats i tidskörningen så blev startrutorna 3,4,4 i de 3 kvalen.

I kvalheat 1 startade Linus då som 3:a och det blev en stökig början som slutade med att tävlingsledningen rödflaggade och tog sig ett snack med förarna i första led. Men det blev trots det en stökig start och när mastern inte fick till starten och kartarna bakom Linus tryckte på bakifrån så blev det så att en kart tog sig upp över Linus bakbumper över kedjeskyddet som fick sig en kyss och hamnade snett även rattkåpan hamnade snett och detta gjorde så att Linus inte hade möjlighet att använda bakbromsen, ingen rolig upplevelse. Men trots detta kom han ur starten som 7:a och sedan satte han fart och trots skadorna på karten så avancerade han och kunde ta målflagg som 3:a!

Stort grattis till kämpen Linus detta var du värd och även en stor eloge till Linus mekaniker Nasareno Ferrari som inte nöjer sig förrän karten är perfekt inställd, fascinerande att se ett proffs göra sitt.

I morgon lördag kommer Linus köra 2 kvalheat. Kvalheat 2 kl. 12.00 och kvalheat 3 kl. 16.00 (han är i grupp C) efter det får vi se om han direktkvalificerar sig till finalerna på söndag eller om han måste köra second chanse. Om det blir second chanse så körs även den i morgon, kl. 18.20. Nu håller vi tummarna för att det blir direkt final.

 

2014-06-12 

 

EM deltävling 3, Genk Belgien

 

EM deltävling 3 tog oss till Genk i Belgien denna gång. Vid denna tävling ser upplägget lite annorlunda ut pga att det är andra klasser som kör. Tävlingen började idag torsdag med 3 träningspass á 15 minuter. För Linus började det inte så bra då han efter att ha kört in motorn i 10 minuter blir påkörd bakifrån, det såg inte så bra ut men vid närmare titt på chassit så var det inte så stora skador som tur var. Det var röret som håller bakbumpern som blev böjt men det gick att rikta. Så detta pass gav inget riktmärke var han stod tidsmässigt. Andra träningspasset innehöll även det inkörning av en motor de första 10 minuterna sedan fick Linus inte riktigt upp temperaturen i däcken så det blev en 14:e plats i sin grupp tidsmässigt. Men till tredje träningspasset hände det grejor och Linus hade riktigt bra fart i karten och kunde avsluta passet med 6:e bästa tid i sin grupp. Trots detta var Linus nya mekaniker, Nazareno Ferrari (som normalt brukar meka till Alexander Vartanyan i KF Junior), inte nöjd med karten utan menade att det finns mer tid att hitta. Spännande och se vad dom får till i morgon.

Fredagen kommer bestå av ytterligere 1 träningspass på 15 minuter på morgonen sedan blir det tidskörning kl. 13.45 för grupp 1 och 14.00 för grupp 2, vi vet inte idag i vilken grupp Linus är men förmodligen grupp 2. Sedan avslutas dagen med 1 kvalheat antingen kl. 16.00 eller 17.00 beroende på vilken grupp han hamnar i efter tidskörningen.

Lördagen kommer bestå av 10 min. warm up på morgonen, 2 kvalheat och sedan second chanse om man inte direkt kvalificerar sig till finalen på söndagen.

Söndagen kommer sedan bestå av 10 min. warm up, förfinal och final.

Som vanligt kan ni följa Linus på CIK-FIA live timing här. Linus har nr. 130.

 

 


 

2014-06-01

 

Söndag, finaler

Morgonen startade med 15 min warm up som såg helt ok ut, Linus var med tidsmässigt. Nu väntade 9 varv i second chance med startruta 12. Linus fick till en bra start och gick på yttern och hittade en lucka mellan de 2 grupperingarna som blev och sedan kunde han mata på. Han låg länge som 7:a men när klungan framför honom började fightas om poitioner så fick Linus chansen att ge sig in i matchen om den åtråvärda sista final platsen och efter en riktig nagelbitare så var det Linus som gick vinnande ur striden denna gång och blev därmed kvalificerad att köra finalen. 

Nu väntade 12 varv i förfinalen och eftersom Linus kvalificerade sig som siste man från second chanse så startade han sist i startfältet, startruta 34. Nu fanns det inget att förlora men trots att han inte riktigt hade farten med sig på vissa delar av banan så kunde han ta målflagg som nr 26. Vilket då blev hans startposition i finalen. Det man nu ska ha i åtanke är att de flesta som körde second chanse satte på sitt sista nya set däck där och hade därmed 21 varv gamla däck i finalen medan de som var direkt kvalificerade till finalen hade ett helt nytt set däck att använda. Det kanske inte kan tyckas ha betydelse men skillnaden mellan nya och gamla däck vet vi kan vara minst 5 tiondelar. Vilket här nere är en ocean av tid.

Med detta i åtanke så gjorde Linus så gott han kunde, tidsmässigt hade han inget att sätta emot de andra, men med lite flyt och envishet kunde han ta målflagg som nr 25. 

Målet i dessa EM deltävlingar är att ta sig till final, men det är tufft. Det är många bra och erfarna förare från hela världen som kör och det är bara 34 förare som får möjligheten att köra final. Denna tävling lyckades Linus att nå sitt mål och nu åker vi vidare med nya krafter till Belgien och Genk för test dagar inför 3:e EM deltävlingen som går av stapeln 11-15 juni.

Tack till Linus mek Armandino och Ward racing för all support under helgen. 

 

 

2014-05-31

 

Lördag, kvalheat

 

Lördagen bjöd oss på 4 kvalheat under dagen. Första kvalheatet för Linus började lite bökigt de första varven men han lyckades hålla sin position och tog målflagg som 7:a. Super start på dagen men sen gick det utför tyvärr. 2:a kvalheatet blev ett stökigt heat och uppe på det ansåg domarna att Linus varit involverad i start kraschen som blev och gav honom 10 sek tidstillägg så det blev en 22:a plats i det heatet. Kvalheat 3 blev stökigt det också och denna gång var det Linus som blev stående i andra kurvan, han lyckades ta sig iväg men var total sist. Det blev en 18:e plats. Sista heatet för dagen blev det det stökigaste med en stor start krasch vilken faktiskt Linus klarade sig igenom men då blev racet rödflaggat och sedan omstartat. Tyvärr blev inte det så bra för Linus, han kom ur starten ok men sedan stämde inget körmässigt. Det blev en 17:e placering i detta heat. Total placering blev 40:e plats av 59 startande, detta ger en 12:e startruta i second chanse under morgondagen. Inte helt idealiskt med ytterspår och mitt i smeten men man vet aldrig, med lite tur och fart i karten så kan det gå. De 6 första i second chanse går till final. 

   

2014-05-30

 

 

Fredag, träning och tidskval.

I dag blev det en mycket bättre dag än tordsdagen. Första träningspasset var väl ingen höjdare, 1 sekund efter de snabbaste, men under träningspass 2 när dom satte på nya däck hände det grejor 6 tiondelar snabbare på ett varv! 11:bästa tid i sin grupp. Tredje och sista träningspasset innan tidskörningen var helt ok det också, 13:e bästa tid i sin grupp.

Tidskvalet var 8 min. och på denna bana som är 1700 meter lång och tar lite över 1 minut att komma runt på så fanns det inte mycket tid att spela på. Men på varv 4 fick han till det med en tid på 1.01.868 som stod sig bra tills sista varvet då många fick upp farten så det blev en 18 placering i gruppen. Totalt blev det en 27:e plats av 59 förare. Detta ger honom startpositioner 11,11,11 och 10:a i morgondagens 4 kvalheat.

 

 

 

 2014-05-29

 

EM deltävling 2, Zuera Spanien

Det blev en strapatsrik resa hit till Zuera där vi missade vårt anslutningsflyg i Malpensa med 15 minuter pga försening på den första flygningen från Skavsta. Detta resulterade i nya flygbiljetter till Barcelona vid 22.30 och efter ankomst dit blev det en bilresa på 3 timmar till Zuera, vid 04.00 onsdag morgon anlände vi till hotellet i Zuera! Inte riktigt den resa vi planerat.... Nu tänkte vi att det bara kan bli bättre men tyvärr visade det sig att prövningarna skulle tydligen fortsätta för oss...

Under första träningsdagen idag torsdag var det som vanligt 3 träningspass, varav 2 gick åt till att köra in motorer och när Linus sedan skulle få möjlighet att köra fullt sista träningspasset så fungerade inte motorn som den skulle, han blev omkörd på raksträckorna så det stod härligt till, vilket inte är rimligt. Efter ett försök att byta förgasare under passet blev strulet komplett då motorn inte ens startade. Så idag fick vi ingen måttstock om var Linus står. Nu får vi hoppas på morgondagen och att teamet fått ordning på grejorna. Det positiva som vi fick ut av dagen är ändå att Linus tyckte att chassit uppförde sig bra även om han inte fick testa det fullt ut.

I morgon, fredag har vi 3 träningspass att se fram emot. Sedan kommer det köras tidskval på seneftermiddagen. Beroende på om Linus kommer i grupp 1 eller 2 så är tiderna, 17.25 för grupp 1 eller 17.40 för grupp 2. Ni kan följa honom som vanligt på CIK-FIA´s live timing, länk här. Här kan ni även se tiderna för träningspassen som också live sänds, tiderna som gäller då är: träningspass 1, 10.10, pass 2, 12.15, pass 3, 15.40. Linus har nr 130 på karten så han är i jämna gruppen.

 

 


 

2014-05-18

 

Vinst i Jönköping!

 

Denna gång var det Jönköping som stod som arrangör av Aspen Race Fuel Cup och North European KF Cup i tävlingen Swedish Kart Festival. Linus, Benny och Milton åkte ner redan på lördagen för att kunna delta i den fria träningen som kördes på lördag kväll. Första passet gick åt till att köra in motorn som Ward racing fixat till Linus. Efter inkörning så var det dags att börja testa för fullt, å fy vad det gick redan andra passet. Linus klockade på tiden 42.550 vilket var 3 tiondelar snabbare än den som var 2:a. Då vi redan hittat rätt inställningar på karten så var det bara att testa lite drevningar och köra in sig på banan i de 2 sista tränings passen.

 

Söndag och dags för race.

 

Tidskörningen skulle visa sig bli en nagelbitare eftersom de 3 först låg en 10:del ifrån varandra. Linus klämde till med tiden 42.637 tätt följd av Alexander Dahlberg med tiden 42.706 och Philip Hall 42.706. Därmed så tog Linus Pole position.

Linus kunde utan problem vinna kvalheat 1 efter att det varit lite kamp i början av racet. Linus tog målflagg som 1:a förre Philip Hall och Jessica Bäckman. I kvalheat 2 tog Linus enkelt hand om ledningen från startruta 1. Men något stämde inte i detta heat (återkommer till vad felet var i text om förfinal), Linus tappade ledningen till Hall och sedan blev han även omkörd av Dahlberg. En tredje plats blev det i heat 2 vilket resulterade i startruta 2 i förfinalen. Inte kul med ytterspår men det var bara att acceptera. Film från kvalheat 1 finns här och kvalhet 2 här.

 

Förfinal

Förfinal blev något av en mardröm från start, all fart var bort i karten. Linus blev passerade av sina konkurrenter så det stog härliga till och efter det andra varvet så var han så långt ner som på 7:de plats. Linus började skruva på förgasaren så att motorn skulle få rätt mängd bensin och efter 4 varv så var det färdig skruvat och karten gick som ett spjut. Nu började jakten för att nå den bortflyende trion. Långt fram var det upp till ledningen men det var 20 varv som skulle köras och det bara small till så var han tillbaka på 4:de plats. Jag är inte helt säker men jag skulle tro att det var 150 meter upp till Lina von Sedvin, Dahlberg och Hall när jakten började och när det var 2 varv kvar då var Linus klistrad i Linas bakbumper. Lina var klok nog och försökte försvara sin 3:de plats i två varv men i sista kurvan så kom Linus förbi, fy vad spännande det blev! Vad var då felet med att inte karten gick? Av någon konstig anledning så var bränsleskruvarna för låg och högfart helt fel ställda (säkert ett mekaniker fel!!!) Skruven för Lågfart stog ett varv fel och Högfart stog 40 min fel. Film från förfinalen finns här.

 

Final

Det blev startruta 3 i finalen vilket innebar att Linus fick innerspår, helt klart bättre än att start som 2:a på denna bana. Start gick och Linus hängde på Hall i första kurvan och kom ut som 2:a. I nästa kurva så kunde Linus gå om Hall på innern vilket gjorde att han kom ut som 1:a efter 2 kurvor. Det blev en trio som drog ifrån dom andra, trion var nu Linus, Lina och Dahlberg. Efter ett tag så fick Lina motor problem och fick tyvärr lämna grabbarn ensamma. En ihärdig Dahlberg låg som en skugga efter Linus i ca 20 varv men kunde aldrig sätta någon press på Linus. Efter att Dahlberg varit utanför banan vid ett tillfälle så kunde Linus öka luckan och Dahlberg fick aldrig upp farten efter det. Linus passade även på att sätta det snabbaste varvet i finalen på varv 25 av dom 30. Resultatet i KF2 denna helg blev alltså 1:a Linus Lundqvist, 2:a Alexander Dahlberg, 3:a Philip Hall. Stort grattis till allihop. Film från finalen finns här.

 

Speciellt tack till Milton som följde med oss denna helg. Även ett stort tack till Linus team WARD Racing för all support!

 


2014-05-11 

Lördag och Söndag.

Sammanfattningen av lördagens 4 kvalheat var väl att inget stämnde, i första kvalheatet blev det en bökig start mitt i fältet. Linus fick sig lite smällar både här och där och slutade som 21:a. Andra kvalheatet gick något bättre, det blev en 15:e placering men tyvärr märktes det att han varken fick karten dit han ville eller att han hade den fart i karten som behövdes för att vara med i toppen. Kvalheat tre blev en katastrof då karten 4 taktade och redan på mastervarvet, tändstiftet surade ur så det var bara att åka in i depå, det blev en 25 plats. Nu var läget i botten med 1 kvalheat kvar att köra, alla insåg att det kanske inte ens skulle bli aktuellt att köra Second Chanse. Chansen att direkt kvalificera sig till final var ju helt borta. Nu gällde det att rycka upp sig inför sista kvalheatet och all ära till Linus, trots alla motgångar och en kart som var hopplös att köra så tog han målflagg som nr 15. Resultatet av dessa kvalheat blev en 21:a startruta i Second Chanse på söndagen.

Så vi tog nya tag inför söndagens race, det sista som överger en är ju hoppet. Men redan på warm upen på morgonen stod det klart att inga under hade skett under natten, karten var fortfarande hopplös. Och det blev ju en passande avslutning på en katastrofal tävling då Linus redan på mastervarvet känner att karten 4 taktar och inte hänger med fältet, när han äntligen får upp farten och ska återta sin plats får han en däckvärmande medtävlande i sidan så bakaxeln blir krokig. Det blir ytterligare ett mastervarv och Linus försöker ändå köra på men återigen 4 taktar motorn, i och med det så har han ingen fart så när han återigen ska återta sin plats då krokar han ihop med en annan förare. Där får sig rattstången och styrstagen en kyss. Nu går äntligen starten men karten 4 taktar fortfarande och Linus har ingen som helst fart i starten utan är sist, försöker fullfölja racet men efter 3 varv inser han att det inte är någon idé att fortsätta med krokig bakaxel, styrstag och rattstång.

Så första EM deltävlingen 2014 blev inte alls det vi hade hoppats eller räknat med, en 31:a plats i Second Chanse.

Nästa EM deltävling går av stapeln om ca 2 veckor, 29/5-1/6, i Zuera Spanien.

2014-05-09

Fredag, träning och tidskörning.

I dag har vi avverkat 3 träningspass och tidskörningen. På första träningspasset så skar motorn för Linus så det passet gav inte så mycket,  han var då 9 tiondelar efter de snabbaste. På andra träningspasset fick han då ha sin 2:a motor men det gick helt ok, spräckte 47 sekunders gränsen med 46.953 som snabbaste tid men var trots det 6 tiondelar efter de snabbaste. Träningspass tre gick lite snabbare för alla och Linus kom ner i 46.851 men var fortfarande 6 tiondelar efter de snabbaste. Sedan var det dags för tidskval, 8 minuter, Linus var i grupp 1 och låg länge i topp 10 men slutade som 20:e i gruppen med 47.077 när sedan grupp 2 kört visade det sig att det skiljde så mycket mellan de två snabbaste i de 2 grupperna så det blev saxning. Så Linus blev 39:a i stället för 32:a av 69 startande. Detta kommer ge honom startruta 15 och 16 i de 4 kavlifikationheaten i morgon. Mitt i smeten och då vet vi ju att det kan ju gå hur som helst. 

 

2014-05-08 

Torsdag, fri träning.

Dagen idag bestod av 3 träningspass á 20 min. 1 1/2 pass gick åt till att köra in 2 motorer sedan fick Linus inte riktigt till en harmonisk körning och det visar sig direkt på tiderna, ca 9 tiondelar efter toppen. Men nu är det en ny dag i morgon med 3 träningspass och tidskörning på sen eftermiddagen, 17.25 eller 17.40 beroende på om han hamnar i grupp 1 eller 2. 

 

2014-05-08 

EM deltävling 1, La Conca Italien

Då är vi nerkommna till Italien denna gång för att köra deltävling 1 av 4 i Europamästerskapen 2014. Linus och Benny var nere här på test dagar i påsk och Linus menade då att detta var den roligaste bana han kört på, tekniskt utmanande, men rolig så det bådar ju gott. Vädermässigt ska det vara fint väder hela tävlingen med sol och ca 20-23 grader varmt.

Tävlingen börjar idag torsdag med fri träning 3 pass á 20 min. Fredagen kommer bestå av 3 träningspass under dagen och avslutas med tidskörning, Linus kommer köra antingen kl. 17.25 eller 17.40. På lördag kör dom 4 kvalifikationsheat under dagen och på söndag är det second chance, förfinal och final.

Ni kan följa tävlingen via live timing under helgen på www.cikfia.com och även se söndagens finaler live TV.

 


 

2014-03-31

Söndag, Förfinal och Final

Det blev en 19:e startruta för Linus i förfinalen på söndagen och efter en hel del kämpande kunde han ta målflagg som nr 13. Denna startruta blev det då också i finalen. Efter en bra start och bra fart i karten kunde han klättra och låg länge stabilt på en 7:e plats. Men när det är 5 varv kvar att köra av de 25 som skulle avverkas kommer en tysk förare bakifrån och gör en väldigt klantig omkörning varpå han vänder Linus som blir stående. Han tappar 10 placeringar och kan ta målflagg som nr 17 av 29 startande.  Självklart ett bra resultat för att vara första tävlingen i KF2 men lite bitter eftersmak när vi vet att det lätt kunde ha blivit en topp 10 placering. Men något som denna tävling visade är att Linus verkligen tagit till sig förra årets lärdomar och tillämpar dom detta år, kul att se. Nu ser vi framemot nästa tävling som blir EM i La Conca 7-11 maj och då får topp killarna se upp Linus är taggad till tusen och farten finns där så det kan bli intressant. 

 

 2014-03-29

 

Andrea Margutti Trophy 2014

Då har vi avverkat 2 träningsdagar och dagens tidskörning och 2 kval heat här nere i Italien. Sammanfattning av dessa dagar är att det som vanligt gått upp och ner. Torsdagens träning gick bra efter onsdagens strul med bromsar som låg på, trasiga ridblad. Fredagens träning gick upp och ner efter problem med kedjan denna gång, som skar. Men när allt fungerade låg han ca 2 tiondelar från den snabbaste. Vilket är mer än godkänt. Dagens tidskörning blev en succé Linus satte snabbt en bra tid och gjorde sedan bara bättre och bättre tider, spräckte 43 sekunders gränsen och slutade med en tid på 42.914 vilket gav honom en 8:e plats i tidskörningen av 30 förare. Super start på dagen, nu var det 2 kvalheat under dagen. I kvalheat 1 startade Linus 6:a bakom Alexander Dahlberg men tyvärr blev Alexander påkörd av en annan förare och dom blev stående precis framför Linus på första varvet. Samtliga kom iväg igen men Linus var sist. Körde upp sig till en 17:e plats. I kvalheat 2 blev det en 5:e startposition för Linus och den förvaltade han väl och kom ut som 3:a när starten gick.  Tyvärr hade han inte farten med sig riktigt så det slutade med en 8:e placering. Nu har vi en söndag framför oss med warm up kl. 10.00 för att sedan köra förfinal kl. 11.40 och final kl. 15.20. I skrivande stund vet vi inte vilken start position Linus får men förmodlingen lite längre bak i startfältet.  

 


 2014-03-24

Nu drar vi igång säsong 2014!

 

På onsdag 26 mars tar vi flyget ner till South Garda Karting för att köra premiär tävling för säsongen 2014. Det blir i Andrea Margutti Trophy som Linus kommer debutera i klassen KF. Den stora skillnaden mot förra årets klass KFJ är att nu har dom frambroms som gör att du b la. kan bromsa mycket senare in i kurvorna. Linus har ju under våren varit nere i Garda och tränat under ett par helger och det ser riktigt bra ut. Både Linus och Benny har varit mycket nöjda. Som det ser ut för dagen så kommer dom vara 32 startande i tävlingen som startar upp på torsdagen med fri träning. Återkommer med tidsschema inom de närmaste dagarna.

Planen är sedan att köra EM, som i år består av 4 deltävlingar som går av stapeln i Italien, Spanien, Belgien och England. Även VM i Frankrike står i tävlingskalendern, vilka svenska tävlingar det blir är i skrivande stund inte bestämt.

 

En annan trevlig nyhet inför säsongen är att Linus nu är 1 av 6 duktiga kartingförare som ingår i Sveriges Kartinglandslag. Under helgen 22-23/3 samlades dom i Falun för ett träningsläger. Tuffa tester och föreläsningar stod på schemat, det var en trött men väldigt nöjd Linus som kom hem igår kväll. Han tyckte verkligen det hade varit roligt.

 


2014-01-21 

Stort grattis Marcus till F1

Vad har Lundqvist och Ericsson gemensamt?

Jo naturligtvis: