2012-10-13

Final

Då var det dags för final dagen och efter de andra grupperna kört sina sista heat så fick Linus startposition 16 av de 34 som gick till A-final. Bättre än vi förväntade oss så det var positivt. Men tufft skulle det med säkerhet bli. Linus fick en bra start, kom ut som 11:a efter de första kurvorna och sedan var jakten i gång. När det är 1 varv kvar att köra har han tagit sig upp på en 9:e plats och jagar framåt. Nu blir det lite strul framför Linus och en kart kommer ut i gräset men kommer upp på banan precis framför karten som ligger framför Linus. Dom två börjar fightas och Linus ser en möjlighet att köra om bägge. Han tar innerspår ur första kurvan för att i nästa kurva hålla innern och dyka på de bägga men då tänker en av de andra förarna också dyka och ser tydligen inte Linus som redan har spåret utan trycker ut honom på kerben. För Linus innebär detta att ett styrstag går av så han har ingen styrförmåga på karten utan drar rakt över banan och blir stående på gräset. Detta med ett halvt varv kvar att köra. Som tur var blev det ingen krasch vilket det mycket väl kunnat blivit eftersom det kom kartar bakifrån hela tiden. Det blev en 32:a plats istället för den 7:e plats som Linus helt klart förtjänat. Jätte tråkig avslutning på denna tävling och jätte tråkigt att det varit så mycket stolpe ut för Linus detta år, men det är ett läroår för oss alla även om det känns tungt just nu.

Det kommer finnas filmer från heaten och finalen inom kort här på hemsidan. Vi hade förmånen att Bosse var med och filmade, tack Bosse.

Nu tar vi välförtjänt vintervila från kartingen och återkommer framåt våren för nya äventyr.

Nedan finns film över finalen. Linus har nr 2 på karten och Tony kart overall.

Final Junior ROK. Linus i startruta 16, 8:e kart i vänster ledet.

 


2012-10-12

 

Heat

Regnet vi trodde skulle komma redan på torsdagen kom natten till fredagen. Så när vi kom till banan i morse var det ordentligt blött. Efter den lite struliga tidskörningen igår så blev det startruta 14 resp. 13 i heaten. Men vi började med en warm up på 5 min där Linus var snabbast av alla. Till första kvalet började det så sakta torka upp och vi stog i valet och kvalet, slicks eller regn däck. Vi tog beslutet att chansa på slicks men så när Linus och Benny kom in i parc ferme med 10 min. kvar innan start visade det sig att tävlingsledningen ansåg att det var wet race och då måste alla ha regndäck på. Nu blev det panik vi hade inte ens lagt några regndäck på fälg, som tur är så fick Benny hjälp så dom var 4 st som lade på regdäck, fick på dom på karten, bytte drev och i sista minuten rullar dom fram för att gå in genom grindarna till griden men då visar det sig att karten är för smal bak, panik igen. Nu gällde det att fixa det snabbt och självklart hittar killarna inte verktyget för att få loss hubbarna. Vilken kalabalik. I absolut sista sekund kommer Linus ut på griden och kan köra ut med dom andra. I detta heat fick han startruta 14 och kom ur starten bra och har överlägsen fart och kan köra om den ena efter den andra och tar målflagg som 3:a. Otroligt bra gjort. Heat 2 gick på torr bana så då var slicksen tillbaka på karten och här hade Linus startruta 13 och tog målflagg som 9:a. 3:e heatet startade han återigen som 13:e men detta heat blev lite stökigare så det blev en 14:e plats. I det 4:e och sista heatet för Linus del  startade han som 13:e och tog målflagg som 9:a. Nu vet vi inte vilken startposition han får i morgon i finalen för de är 2 heat kvar att köra för de andra grupperna. Men det blir A-final i alla fall plus att enligt alla väder prognoser så skall det regna i morgon! Då kan allt hända.

 

Filmer från heaten finns nedan. Linus har nr 2 på karten och sin svarta overall.

Heat grupp A och B. Linus har startruta 14.

Heat grupp B och C. Linus har startruta 13.

Heat grupp B och D. Linus har startruta 13.

Heat grupp B och E. Linus har startruta 13.

 

 


2012-10-11

 

Officiell träning & tidskval

Då är den officiella träningen och tidskörningen avklarad. Vi hade problem under gårdagen med att karten halkade runt på banan och trots justeringar tillbaka till tidigare inställningar blev det inte riktigt hundra. Inför sista träningspasset innan tidskörningen lade vi på ett par nästan nya däck och då kom tiderna tillbaka. 3:e bästa tid fick han och kom under 45 sek vilket är väldigt bra gjort. Nu såg vi med hopp framemot tidskörningen MEN tyvärr blev det lite stressigt i parc ferme så däcken var inte balanserade och som följd fick Linus kämpa med en hoppande kart hela tidskörningen. Detta påverkade självklart tiden så det blev bara en 32:a plats. Grymt besviken Linus som hoppats på en bättre placering, men han kämpade med det han hade. Nu tar vi nya tag till i morgon då det är 4 heat som står på schemat. Hittils har vi bara kört på torrt underlag men jag tror det kan bli regnkörning någon av dagarna framöver, så får vi se om det är bra eller dåligt.

 


2012-10-10

Inofficiell träning

Med en dags vila i måndags och fri träning i går tisdag, där Linus körde otroliga 109 varv på banan, så drog då ROK tävlingen i gång på riktigt idag med den inofficiella träningen. I den klassen Linus kör i år, Junior Rok, är dom 75 startande från hela världen. Största gruppen i hela tävlingen, så bara att komma till A-final kommer vara en bedrift. Det såg riktigt lovande ut på de första 2 träningspassen i förmiddags. Linus låg med i toppen tidsmässigt och det med gamla däck så alla var helt övertygade att med nya däck så skulle han kunna ha bästa tid MEN icke sa nicke när de nya däcken kom på så rasade allt. Han bara halkade runt och inget stämnde så nu får vi gå tillbaka till de inställningarna som vi hade i morse och hoppas tiderna kommer tillbaka.... I morgon torsdag är det officiell träning 3 x 10 min sedan tidskörning på eftermiddagen och den placering du får på tidskörningen har du med dig i alla heaten under fredagen, så vi hoppas på en Linus special tidskörningstid i morgon en sån som vi vet att han kan slå till med när allt stämmer.

 


2012-10-07

TROFEO AUTUNNO finale

Då var den första tävlingen avverkad här i Italien och det gick både bra och mindre bra. Tävlingen i sig var lite annorlunda med warm up 5 min. sedan tidskörning, förfinal och final, inga heat alltså. Tyvärr så gjordes vissa justeringar inför tidskörningen så Linus hade inte alls den fart han hade under gårdagen så det blev en 14:e plats av 34 i tidskörningen. Även i förfinalen var dom uppdelade i 2 grupper och Linus fick starta 7:a i sin grupp och slutade som 5:a. I finalen så slog dom ihop grupperna och då blev det startruta 9. Systemet med grupperna osv. var lite förvirrande kan jag intyga. Men efter 15 körda varv så kunde Linus ta målflagg som 7:a vilket är ett mycket bra resultat med tanke på hur annorlunda körningen är här nere. Nu tar vi en vilo dag i morgon och tar nya tag på tisdag inför stora ROK finalen.

 


2012-10-06

 

Träningsdagar i Italien

Då var vi framme i Italien och har avverkat 1 1/2 dags träning här på South Garda Karting. Igår var Linus snabbast på banan trots vissa problem med det enorma fästet som är här nere. Idag låg han topp 3 med gamla däck, så det ska bli intressant att se vad han kan åstakomma för tider i morgon på tidskörningen med nya däck. Det som också känns som en stor lättnad är att han inte känner något av sina revben som ställde till det så förra gången vi var här i våras, så det känns väldigt bra. Men visst är det en helt annan påfrestning på kroppen att köra här nere med fäste i banan som man aldrig kan tänka sig när man kör hemma i Sverige. Kartarna bara hoppar och far och går på 2 hjul genom kurvorna, makalöst.

I morgon är det som sagt dags för den första "mindre" tävlingen här nere, dom kan nog bli uppemot en 40 startande. Återkommer med resultat under kvällen i morgon.

 


 

2012-10-03

 

Avresa till Italien

Då var det äntligen dags. I morgon kväll, 4 okt, tar vi vårt pick och pack och åker återigen till Garda i Italien för att tävla. Denna gång blir det till och med två tävlingar. Första tävlingen som går av stapeln på söndag  den 7 oktober är  TROFEO AUTUNNO finale som är en lite mindre lokal tävling men kan nog vara en bra träning. Sedan drar den stora ROK Cup International Final tävlingen igång på onsdag 10 oktober och håller på till lördag den 13 oktober. Om ni vill följa Linus live så kan ni göra det genom denna länk. ROK Cup International Final. Vi kommer också skriva löpande här på hemsidan om hur det går.

Nu håller vi tummarna att Linus får visa vad han går för denna gång.

 


2012-09-08

 

MKR-8, Järfälla

Då har vi avslutat MKR säsongen för 2012. Sista deltävlingen gick av stapeln på Järfälla banan. Det blev en ganska stökig tävling för Linus del och för en hel del andra också men det är lätt att det blir så när det är en del oerfarna åkare i fältet. På de 3 träningarna på morgonen låg Linus god tvåa efter Samuel Peana. I tidskörningen tog Linus 3:e bästa tid och får då starta som trea i heat 1. Att starta i startruta 3 brukar fungera mycket bra men som sagt i detta race var det en del oerfarna förare som ställde till det för andra så Linus kom ut som 6:a efter starten. Lyckas köra upp sig till en fjärde plats när samma oerfarna förare ställer till det för ett par andra förare. Heat 2 startar Linus i ruta 4, den positionen har han nästan prenumeration på vid det här laget. Om första heatet var bökigt så blev heat två desto lugnare, Linus kom ut som 4:a och höll den positionen in i mål. Till finalen får då Linus startruta,.....gissa, japp 4:a återigen och nu fanns det ingenstans att ta vägen vid starten så han kom ut som 7:a. Tappar en placering vid ett omkörningsförsök på 3:e varvet och är då nere på en 8:e plats, blir ivrig och kör lite på gräset men sen får han ihop sin körning och plockar kartarna framför en efter en. Tyvärr är ju alltid varven för få då och med näst snabbaste tiden kunde han ta målflagg som 4:a denna gång.

 

Vi hade återigen förmånen att Bosse kunde vara med och filma denna helg, nedan finns länkar till racen. Alltid lika intressant att se vad som egentligen hände. Tack Bosse.

 

Heat 1 Rotax junior

Heat 2 Rotax junior

Final Rotax junior

 


2012-09-07

 

ROK Cup International 2012

Vi har den enormt roliga nyheten att meddela att Linus har återigen fått möjligheten att köra ROK Cup finalen i Italien. Ward racing har även i år bjudit in Linus till den här roliga tävling. Linus kommer köra Tony kart i denna tävling vilket i sig skall bli jätte spännande. Vi kommer köra tillsammans med Ward racing och extra roligt är det att Philip Hall också kommer att köra. Vi ser alla framemot denna tävling.  Nu blir det tredje gången gillt för Linus på denna bana, hoppas han få möjlighet att visa vad han kan. Tävlingen går av stapeln 10 - 13 oktober på South garda karting. Fortsatt info kommer löpande.

Vi vill också passa på att tacka Jocke och Rose-Marie Ward som återigen ger Linus denna chans.

 


2012-08-26

Vinst i Västerås!

 

I helgen gick deltävling 7 i MKR-serien av stapeln på Hälla Ring i Västerås. Linus körde Rotax junior på söndagen. Väderprognosen sade att det skulle bli regn hela dagen så vi förberedde oss på wet race men nu blev det inte riktigt så utan det blev blandad kompott. Det började på morgonen med blött underlag och det provades lite olika inställningar på de 3 träningarna. Till tidskörningen hade det slutat regna men var för blött på banan för slicks så nu gällde det att hitta rätt däckstryck i regndäcken. Det gick så där, Linus var snabb de första varven men sedan blev däcken för varma så det blev en 12:e plats i tidskörningen. Till första heatet hade det torkat upp så mycket att det var dags att ställa om till torr race. Startruta 12 fick Linus i detta heat. Han gör en kanon start och kommer ut som 4:a efter starten sedan är det tät körning mellan de 5 i täten. Efter 8 körda varv kan Linus ta målflagg som 4:a. När så heat 2 skall köras har det återigen börjat regna så nu är det regn inställningar som gäller. Startruta 4 blir det för Linus och han kan avancera och ta målflagg som 2:a i detta heat. Till finalen regnar det fortfarande och Linus får startruta 2 med Teodor Morin i master position, Pontus Fredriksson i startruta 3 och Oscar Myhr i startruta 4. Linus får en riktigt bra start och kan ta sig upp som 1:a efter första kurvorna men Pontus hänger på och sedan växlar dom positioner ett par gånger innan Pontus blir lite ivrig vid en omkörning och kör in i Linus, snurrar själv och tappar en position till Teodor Morin. Linus klarade sig och fick nu en ordentlig lucka ner till Pontus och Teodor närmast bakom. Nu gäller det bara att hålla sig kvar på banan och inte halka av i någon kurva men Linus klarar trycket och kan ta målflagg som 1:a med 3 sek. ner till 2:an Teodor Morin.

 


 

2012-08-12

RMC-6, Rättvik

Södagens tävling var deltävling 6 i RMC-serien. Vi började precis som dagen innan med 3 stycken 5 min. träningar och vi hade ju farten med oss igår så förhoppningarna var höga på att det skulle bli en bra tävling idag för Linus. Men ibland undrar man vad som händer under nätterna för karten hade ingen fart i sig på träningarna alls, Benny provade det ena och det andra men inget funkade så till tidskvalet så gjorde dom ganska radikala förändringar, bära eller brista, och då kom farten! Linus låg länge och hade snabbaste tiden men på sista varvet slog Jessica Bäckman till och slog Linus men 7 hundradelar! Så det blev startruta 2 i första heatet. Han kom ur starten bra som 2:a men blir omkörd av Nicklas Oscarsson och hamnar på en 3:e plats som han håller till målflagg. I heat 2 startar Linus i startruta 3 och kommer ut som 2:a och håller den placeringen till målflagg. Nu är det dags för förfinal och Linus startar i 2:a startruta. Tappar en placering i starten ned till 3:e platsen och där ligger han och har en bra fight med Frida Grandin som till slut kan gå förbi så det blir en 4:e plats igen för Linus. I finalen blir det startruta 4:a och det kan ju gå precis hur som helst men starten blev helt ok och han kom ut som 4:a och ligger sedan i stort sätt hela racet som 4:a eller 5:a. När det är 2 varv kvar är dom ett gäng på 6 kartar som ligger tätt tätt, Linus ligger som 5:a i klungan men får sig en liten stöt bakifrån åker ut på gräset och han tappar fart och ett antal placeringar. När han kommer upp i fart igen är han nere på en 7:e plats. Med bara ett varv kvar att köra så finns det inte så mycket att göra än att hålla sig på banan och komma i mål men då händer det saker framför Linus så kartarna som låg 2:a, 3:a och 4:a krokar ihop och helt plötsligt tar Linus målflagg som 4:a. Allt kan hända i karting. Så slutresultatet för RMC-6 blev en 4:e plats.

Heat 1 Rotax junior

Heat 2 Rotax junior

Förfinal Rotax junior

Final Rotax junior

 


 

2012-08-11

RMC-5, Rättvik

Nu är vi i gång igen efter ett semester uppehåll på ett par veckor. Nu var det dags att köra Rotax Junior igen och denna gång gick tävlingen av stapeln i Rättvik, trevliga Dalarna. Dagen började med 3 stycken 5 min! träningar, Linus låg bland de 3 bästa tiderna så det såg lovande ut. IPå tidskvalet så får Linus till en toppen tid på varv 3 och tar hem master positionen i första heatet. I och med detta bryter han Jessica Bäckmans radda av master positioner i RMC. Detta var nog en liten skräll eftersom det finns de förare som har helt andra resurser och kört i denna klass i flera år så det var ju kul. Nu gällde det ju att försöka hålla masterpositionen med ett gäng hungriga förare bakom och det gick ett par varv sedan tog sig Nicklas Oscarsson förbi och då passade även Teodor Morin och Jessica Bäckman på och köra om. Sedan blev det lite stök och bök så Linus tappade ytterligare någon position men återtog den ganska snabbt sedan låg han 4:a till målgång. Nu vart det 4:e startruta i heat 2 och det kan ju gå hur som helst men nu går det helt ok han kommer ut som 5:a efter starten tar sig upp till en 4:e plats och håller den till målflagg. I förfinalen får Linus då återigen starta som 4:a. Även denna gång går starten ok Linus kommer ut som 6:a men efter ett par varv så får han en annan förare rakt in i sidan varpå båda åker av och blir stående på gräset, Linus kommer till slut ut på banan igen men är helt sist. Kan köra upp sig till en 18:e plats vilket också blir hans start position i finalen. Så kan det gå under en dag, från master position i första heatet till 18:e startruta i finalen! Nu finns det inget att förlora nu är det bara att plocka placeringar, vilket han också gör. Direkt i starten går han på yttern och tar 5 placeringar och plockar en efter en och kan ta målflagg som 8:a i denna tävling.

 

Heat 1 Rotax junior

Heat 2 Rotax junior

Förfinal Rotax junior

Final Rotax junior

 

 


 

Aspen Race Fuel Cup / SKCC, Jönköping och

SM/RM, Järfälla.

Dessa två tävlingar körde Linus i klassen KF3. Tyvärr blev ingen av tävlingarna som vi hade tänkt oss. Linus gjorde vad han kunde körmässigt men i Jönköping gick inte motorn bra och både Linus och Benny kände att något var fel men det var inte fören tävlingen var över som vi kunde konstatera problemet: vatten i transmitionen och ett kolvringsknaster som släppt varpå motorn höll på att skära. Som tur var kände Linus att karten inte kändes ok så han bröt finalen i Jönköping. Det blev en 26:e plats.

SM/RM i Järfälla blev en ännu bedrövligare historia. Veckan började perfekt Linus var snabb som en vessla allt såg bra ut. Framåt torsdagen fick vi reda på att vi tränat på "fel" däck vilket självklart stör om inte annat på det mentala planet men det var bara att hacka i sig. Linus var 3:e snabbast under onsdagens fria träning. På torsdagen var det obligatorisk träning på förmiddagen. Där såg man att de andra började komma ikapp tidsmässigt och efter de två kvalheaten som var på torsdag eftermiddag och fredag förmiddag så blev det startruta 7 för Linus i de två heaten som skulle köras under fredag eftermiddag. Sedan började strulet. I första heatet hann Linus inte ens ett varv innan han kom in i depå med fullt gaspådrag, vilket visade sig vara ett mekaniker misstag. Förgasaren var inte fast skruvad som den skulle. I heat två kom han in som 11:a, resultatet i dessa två heat gjorde att Linus fick en 3:e startruta i B-final, det är andra gången under alla år han kört gokart som han varit tvungen att köra en B-final. Nu skulle dom köra 25 varv och Linus tog ledningen i andra kurvan och tog hem segern med 3 sekunder ner till tvåan. Nu väntade 31 varv att köra i förfinalen och för en gång skull kändes förfinal helt ok, en möjlighet att få en bättre startruta till finalen. Linus gjorde en bra start, kom ur första kurvan på en 15:e plats från startruta 25 och efter 2 varv var han uppe som 10:a men efter 4 varv lägger allt av motorn stannar och tjuter - motorn har skurit ihop totalt, helt paj. Nu är det riktigt tungt och frågan var om Linus skulle orka ladd om och köra finalen. Men då överraskar Linus som vanligt och även om han är besviken så menar han att allt kan hända i finalen och det är ju så sant så. Klok kille det här. Eftersom vår motor är kaputt så får vi ta reservmotorn och hoppas det är fart i den. I finalen blir det startruta 29, näst sista, för Linus. Tyvärr blev det ingen kanon start denna gång så Linus var tvungen att kämpa för varje placering och det räckt till en 20 plats till slut efter 37 körda varv. I SM blev det en 11:e plats denna gång.

Nu tar vi en välbehövlig paus från kartingen ett par veckor och tar oss en funderare om hur vi skall gå vidare. Förmodligen blir det inget mer körande i klassen KF3 i år utan vi kommer kör de tävlingar som är kvar i Rotax junior.

Vi vill också skicka ett stort grattis till Philip Hall som blev SM mästare i klassen KF3 2012.

 

Filmer från heaten, förfinal och final finns här, filmade av Bosse Hanner så klart.

 

Heat 1 KF3, grupp A+C

Heat 2 KF3, grupp B+C

Heat 3 KF3, grupp A+B

B-final KF3

Förfinal KF3

Final KF3

 

 

 


 

2012-06-17

 

 

MKR 4 Borlänge

 

Eftersom det strulade med anmälningen till Viking Trophy i Finland så blev det ingen tävling där för Linus denna gång. Vi bestämde därför att göra att litet inhopp i MKR-serien igen. Så vi tog vår pick och pack och åkte till Borlänge. Vi var på plats redan på tordagen för att träna lite på eftermiddagen. Sedan hade vi vilodag på fredagen då vi åkte ett gäng till äventyrsbadet i Borlänge och badade, mycket uppskattat. Jag vill också passa på att tacka Jörgen Ljungdahl för hjälpen med att flytta sprinter och husvagn när vi inte fick bo kvar på banan och Benny var tvungen att åka och jobba på fredagen. Du är guld värd Jörgen!

Linus och de andra killarna och tjejerna i Rotax Max junior tävlade på söndagen. Lördagen bjöd oss på heldagsregn och enligt väderprognosen skulle söndagen bli lika dan men icke sa nicke. Det började med blött på banan på morgonens träningar men till tidskörningen hade det börjad torka upp, halva banan hade torrt ideal spår andra halvan var fuktig. Så det var bara att gå ut på regndäck och försöka sätta ett snabbt varv i början innan däcken börjar smälta och klibba fast i banan. Linus hade 3:e bästa tid i sin grupp men nu anser tävlingsledningen att grupperna skall saxas för att det har varit olika förutsättningar när dom kört sina tidsheat. Detta brukar man gör om den ena gruppen kör på upptorkande och den andra får ett regn race t ex men det var det inte frågan om nu så inte vet jag hur dom fick till det men men. Så istället för en 3: startruta så blev det en 5:e, nåja innerspår i allafall. Linus kommer ut som 4:a men tappar ner till en 5:e men kör upp sig igen till en 4:e och har en tuff fight med Tedde Morin #89 innan Linus gör en liten miss och hamnar i gräset utanför banan och tappar närheten till Tedde. Men kör upp sig igen och är ikapp Tedde när målflagg går. Men det blev en 4:e plats i första kvalheatet. Så det blir 4:e startruta i kvalheat två. Även i detta heat går starten bra Linus kommer ut som 4:a och jakten är igång. Efter ett par varv tar han sig om Tedde Morin och ligger länge 3:a bakom Samuel Peana #96 och Pontus Fredricsson #91 men när Pontus tar sig om Samuel så hänger Linus på och är uppe som tvåa vilket också blir resultatet i heat två. I finalen då får Linus starta i andra startruta bredvid Pontus som vunnit båda heaten och då får starta master. Linus får en bra start och kommer ut som 2:a efter Pontus och dom får sig en lite lucka ner till dom andra men Linus vill om Pontus, han känner att han är snabb. På 4:varvet tar han sig om men då har Tedde Morin #89 och William Gunnarsson #13 kommit ikapp dom, så nu ligger som 4 stycken ihop och kampas om placeringarna men Linus är snabb och lyckas få en liten lucka som kan växa sig större och större för varje varv när de andra tre börjar fightas bakom honom. När målflaggan dras har han god marginal, 5,5 sek, ner till William Gunnarsson.

Stort grattis Limpan till ännu en MKR seger. Nu svidar vi om karten till KF3 mundering för Aspen Race Fuel Cup / SKCC den 30 juni i Jönköping. Tyvärr så krockar denna tävling med MKR 5 i Mora och Linus har fått välja och vill köra KF3 så då blir det Jönköping för oss.

 

Nedan finns filmklipp från Rotax Max junior kval och final filmat av Bosse Hanner.

 

Rotax Max junior Kval 1

Rotax Max junior Kval 2

Rotax Max junior Final

 

 


 

2012-06-03

RMC 4, Jönköping

 

Då var det bara att ladda om för en ny tävlingsdag på söndagen. Dagen började bra och Linus hade bästa tid på träning 1 sedan testade Benny och Linus lite andra inställningar som inte riktigt fungerade så på träning 2 hade han 6:e bästa tid. Tidskörning blev lika spännande som lördagens, Linus hade 3:e bästa tid länge vilket är riktigt bra, för då blir det 3:e startruta i kvalheat 1 vilket betyder innerspår MEN på sista varvet har Nicklas Oscarsson fått häng på Linus och får till ett snabbt varv och slår Linus med 6 hundradelar! Så det blir en 4:e plats igen precis som lördagens tidskörning. Nu vill vi ju inte att gårdagens tävling skall upprepa sig men vissa saker råder man ju inte över. Startruta 4 i första kvalheatet med ytterspår funkde bättre idag, Linus kom ut ur starten som 5:a och kör upp sig till en 4:e och fightas sedan med Julius Celik Colliander #59 om 3:e platsen men får dra det längsta strået och kommer i mål som 4:a. Nu har det bedömts ute på banan att Linus gjort en alltför tuff dykning på Julius och han får 3 sek. tilläggstid vilket placerar honom som 7:a. Varken vi eller Julius tycker detta var ojuste så vi lämnar in en protest och den blir godkännd så Linus behåller sin 4:e placering och startar 4:a i kvalheat två. Nu verkar det som om Linus precis som i lördagens race prenumererar på startruta 4. Men skillnaden från lördagen är att nu fungerar starterna bättre, Linus kommer denna gång ut från starten som 4:a och den positionen håller han till målflagg. Efter lite felräkning från tävlingsledningen där Linus först får startruta 5 i förfinalen men sedan rättas till och det blir startruta 4 igen! Kommer ut som 4:a i starten men får sig sen en liten knuff i baken i andra kurvan och kommer lite ur spår och tappar genast 2 placeringar ner till en 6:e plats men hakar på och sedan ligger dom 3-4 kartar och fightas om placeringarna men vis av gårdagen race så chansar Linus inte denna gång utan ligger kvar på sin 7:e plats och får i och med det starta 7:a i finalen ÄNTLIGEN innerspår. Efter en bra start kommer Linus ut som 5:a och det är bara att konstatera att innerspår är innerspår och fungerar alltid bäst. Efter ett par varvs körning där det är väldigt tight mellan placeringarna 3-7 så lyckas Linus och Nicklas Oscarsson få en liten lucka ner till dom andra och börjar jaga ikapp 2:an Julius Celic Colliander. Med 3 varv kvar att köra är dom ikapp Julius men då har även Frida Grandin #48 lyckat ta sig upp i fältet, efter att ha blivit fult avtryckt i starten. Hon tar sig snyggt förbi Linus och sedan lyckas både Nicklas, Frida och Linus ta sig förbi Julius på sista varvet. Så resultatet för Linus i RMC 4 blev en 4:e plats vilket nästan blev lite komiskt eftersom han haft 4:e startruta i stort sett hela helgen.

 

Nedan finns film från dagen tävling. Det är självklart vår suveräna filmare Bosse som ställt upp och förevigat, tusen tack Bosse.

 

Rotax Max junior Kval 1

Rotax Max junior Kval 2

Rotax Max junior Förfinal

Rotax Max junior Final

 


2012-06-02

 

RMC 3, Jönköping

 

Dagens race började bra för Linus, han var andra snabbast på första träningen dock var det fortfarande lite blött på delar av banan som till andra träningen torkat upp. På träning två hade han femte bästa tid. Sedan var det dags för tidskörning , han var med bra i toppen och länge såg det ut som att han skulle få tredje bästa tid men på sista varvet så lyckades Frida Grandin ta sig in på en andra plats vilket resulterade att Linus blev 4:a på tidskörningen. I första kvalheatet startade han då som 4:a och jag upprepar det igen ytterspår är sällan en fördel, vilket vi skulle erfara under dagen. Starten gick ok kom ut som 7:a och kör upp sig till 4:a. Så i kvallheat två blir startpositionen återigen 4:a, ytterspår, kommer ut efter starten som 7:a igen och kör upp sig till 4:a. Nu läggs placeringarna från heaten ihop och så får man sin startplacering i förfinalen. Linus hade ju två 4:e placeringar och med lite omkastningar i heaten så blev Linus startposition i förfinalen 4:a, suprice!!! Ytterspår hela dagen...... Ja vad ska man göra. Linus kommer återigen ut ok som 6:a eller 7:a och kör upp sig till en 5.e plats när det var 3 varv kvar men tycker att han är så pass snabb att han vill testa att ta sig till en 3:e plats men tyvärr lyckas inte hans plan och han får kast på karten när han försöker köra om 4:an och tappar kanske 5-6 placeringar och går i mål som 8:a. En mycket besviken Linus får en 8:e plats i finalen. Som sagt ytterspår igen. Nu lyckat tyvärr inte starten utan han får ingen plats utan får en tryckare och hamnar ohjälpligt sist. Men nu gör Linus det han gör bäst, biter ihop och jagar. Tar sig upp till en 7 plats och har världens fart i karten. Flyger fram och gör den ena snygga omkörningen efter den andra.  Så även om dagen inte blev som tänkt så vet vi att farten finns, han hade 2 bästa tid under hela dagen, så nu tar vi nya tag i morgon. Hoppas bara förutsättningarna vädermässigt blir dom samma i morgon.

Nedan finns filmer från dagens race, filmat av Bosse Hanner.

Rotax Max junior Kval 1

Rotax Max junior Kval 2

Rotax Max junior Förfinal

Rotax Max junior Final

 


2012-05-20

 

RMC 2, Kristianstad

Om vi tyckte att lördagens tävling hade både mot och medgångar så var det inget emot hur söndagens tävling blev. Vi började dagen med två träningspass men det hade regnat under natten så det blev inga direkta tider att prata om. Till tidskvalet hade banan däremot torkat upp så då var det bara att gasa på. Linus fick 8:e bästa tid och fick därmed starta i startruta 8 i första kvalheatet. Efter en bra start så var han uppe på en 4:e plats men blir omkörd av två kartar och slutar som 6.a. I heat 2 startar Linus då som 6:a men har tyvärr inte lika mycket tur som i första kvalheatet utan får helt enkelt inte någon chans från sitt ytterspår att komma in i första kurvan utan tvingas ut i gräset vid sidan av banan och tappar självklart en hel del placeringar. Det blir en 13:e placering i det heatet. När placeringarna i heaten räknas ihop så ger det Linus startruta 11 i förfinalen, helt ok, innerspår. Efter 3 kurvor är han uppe som 4:a och allt ser så lovande ut, han har farten med sig och grepp i karten men det är nu allt går så fel. Tyvärr är det ju så att det finns förare som fått tag i snabba motorer men inte kan hantera dessa och nu var det Linus otur att träffa på denna förare. Föraren i fråga ger sig på en vansinnig omkörning varpå dom fastnar med däcken i varann och tappar många placeringar. Linus blir tvungen att ta sig ut i gräset för att komma loss han slutar på en 15 :e plats. Vilket innebär att han startar på startruta 15 men får ett tidstillägg på 3 sek pga en enligt observatörerna för tuff omkörning så det blev slutligen startruta 17 i finalen. Föraren som förstörde för Linus hade också fått tidstillägg och startade ett par platser bakom Linus. Nu kände man att det bara var att hoppas på en bra start och lite flyt så kanske..... MEN nejdå då kommer samma förare som klantade sig i förfinalen och total rammade Linus bakifrån, kör formligen över honom. Däcksavtrycken talar sitt tydliga spår, avgassystemet, stolen, ratten, hjälmen, framkåpan allt har blivit tilltygat. Som tur är skadar sig Linus inte, lite ont i vänster handled som fick sig en kyss när han instinktivt skyddade huvudet. Men det kunde ha gått riktigt illa så vi är tacksamma att det bara är karten som tagit stryk. Det går ju självklar inte att köra vidare så det blev DNF (did not finish) för Linus i andra deltävlingen i RMC.

 


2012-05-19

 

RMC 1, Kristianstad

 

Lördagen tävling blev intensiv dag som började med 2 träningspass, tidskörning, 2 heat, förfinal och final. Så killarna fick kämpa ordentligt. För Linus började dagen bra med 3:e bästa träningstid men på träning två var han nere på 12:e. På tidskörningen blev det 11:e tid vilket blev startruta 11 i första heatet. Efter lite strul i starten så blev det en 12 placering efter 11 körda varv. I kvalheat 2 startade Linus då som 12:a och kör upp sig till 6:a. Nu var det dags för förfinal och Linus fick startruta 6 och efter 16 körda varv kom han i mål som 6:a. I finalen blev det återigen startruta 6 och efter en bra start var han uppe på en 4:e plats men tappar två placeringar under racet och kommer i mål som 6:a. Det blev en dag med med och motgångar, tyvärr hittade vi inte riktigt det fäste som behövs för att kunna vara med med i den riktiga toppen idag men nu är det en ny tävling i morgon och då blir det nya tag.

 


2012-05-17

Träning inför RMC 1 & 2, Kristianstad

 

Vi anlände till Kristianstad efter en dryg resa från Tyresö igår. Ankomst Åsum ring kl: 01.00 i natt. Det blev sovmorgon med uppvaknande till skrutt väder, blåst/stormbyar, regn och kallt. Brrrrr. Detta fortsatte hela dagen men trots det så har det hunnits med ett par träningspass på banan under eftermiddagen. Linus tyckte först "så där" om banan men verkar ha fått grepp om den nu. Han har ju en förmåga att ta till sig nya banor, hoppas detta funkar även denna gång. Idag var det mest att känna på och kolla läget men det såg bra ut. Fortsättning följer i morgon fredag, med träning hela dagen.

 


2012-05-05

Stockholm Race Weekend

 

Lördagens tävling gick av stapeln på Järfälla MK och vi visste inte om det skulle bli någon KF3 klass, det var endast 5 anmälda men Järfälla bestämde att köra ändå. Vilket var bra för oss, för denna tävling var fram för allt en test tävling inför SM i sommar. I år är det ju Järfälla MK som kommer ha SM/RM och då komer Linus köra KF3.

Det blev en lite annorlunda tävling med Linus, Pontus Fredricsson, Emil Skärås, Julia Holgersson och Alexander Tidbeck i startfältet. På de två träningarna på morgonen var Pontus snabbast men sen på tidskörningen så slår då Linus till med snabbaste tiden och får starta master i första kvalheatet av två. Linus tar ledningen i första kvalheatet men efter en liten miss där han hamnar lite utanför banan så kan Pontus ta över ledningen som han håller in i mål. I kvalheat två startar då Pontus som master med Linus i startruta 2. Linus har möjlighet att ta sig in som tvåa efter Pontus i starten men har aldrig möjlighet att försöka sig på en omkörning, så Pontus kan ta målflagg efter 10 körda varv. Nu var det dags för förfinal och 16 varv att köra. Linus startar återigen bredvid Pontus i ruta 2. Han kan även i detta heat komma in som två bakom Pontus i starten men kommer inte tillräckligt nära för att försöka sig på en omkörning. I finalen skall 18 varv köras och Linus har återigen startruta 2 bredvid Pontus i masterposition, Emil i startruta 3, Julia i startruta 4 och Alexander i startruta 5. Nu får Emil en bra start bakom Pontus och Linus får gå in på 3 position efter starten gått, men efter ett par varv får han så en chans att komma om Emil och tar upp jakten på Pontus. Med 11 varv kvar att köra så är han ikapp Pontus och flåsar honom i nacken men när han förbereder sin omkörning så kommer han för snabbt in i första kurvan och bromsar på sig och snurrar och då får Julia och Emil möjlighet att ta sig förbi. Han kommer upp på banan igen men är nu en bra bit bakom men försöker ta sig fram till Emil och Julia. Pontus är det inte att göra mycket åt nu. Linus lyckas köra ikapp Emil men får ingen chans att ta sig förbi men snabbt gick det och banrekord blev det, 38.324. Men resultatet i tävlingen blev: Pontus Fredricsson som 1:a, Julia Holgersson 2:a, Emil Skärås 3:a, Linus 4:a och Alexander Tidbeck 5:a. Stort grattis till allihop.

 


 

 

Vinst i Rasbo!

 

Linus första tävling i klassen Rotax Max junior blev en dröm tävling, allt bara stämmde. Dagen började med tre träningspass där han låg bland de 5 bästa tidsmässigt men sedan på tidskörningen slog han till med bästa tid. Eftersom dom var 26 startande så blev dom bara 1 grupp så 2 kvalheat och A-final skulle nu köras. Linus fick masterpositionen i första kvalheatet med Max Blom #83 bredvid sig i startruta 2, Teodor Morin #89 i startruta 3 och Oscar Myhr #44 i startruta 4. 12 varv skulle köras och Linus gjorde en bra och kontrollerad start, tog ledningen och behöll den till målflagg med 1,8 sek ner till Max Blom som blev tvåa. I andra kvalheatet startade Linus åter som master med i stort sätt samma uppställning bredvid sig förutom att Nicklas Oscarsson #81 hade tagit Oscar´s position i startruta 4. Detta heat blev tyvärr lite rörigare det blev en insident på banan och ambulansen var tvungen att komma ut så racet rödflaggades med 4 varv att köra. Helt korrekt men sen blev det en hel del fel, dom förare som var kvar på banan blev ombedda att starta kartarna och köra lugnt in i depå det var bara det att ambulansen hade inte lämnat banan så det kunde ha gått riktigt illa men som tur är har ju killarna som kör koll och allt gick bra. Men det som sedan händer är ju under all kritik, en person i tävlingsledningen kommer springande och skäller ut förarna för att dom kört in i depå, det dom blev tillsagda att göra, kallar förare dumma i huvudet, sparkar på kartar, HELT OACCEPTABELT beteende. Sedan blir det lätt kaos när vi inte vet om heatet skall köras om, delvis köras om eller om resultatet är det som blev när det racet flaggades av. Nu blev det så att 5 varv skulle köras med start på led i de positioner som dom var vid avflaggningen. Så nu blev det ännu en start och där kan allt hända men Linus var iskall och tog hand om ledningen och tog målflagg även i kvalheat 2. Nu återstod då A-finalen och med vinst i båda kvalheaten så fick Linus masterpositionen med Max Blom i startruta 2, Teodor Morin i startruta 3 och Willam Gunnarsson #13 i startruta 4. Nu var det 18 varv som skulle köras och Linus gjorde en kanon start precis som i heaten kontrollerat och kallt tog han ledningen och var aldrig hotad egentligen, Max hängde på ett tag men efter 6 varv så drog Linus ifrån varv efter varv. Han kunde ta målflagg med 1,4 sek tillgodo ner till Max Blom som blev tvåa. Resultatet på MKR-1 blev: Linus 1:a, Max Blom 2:a och Nicklas Oscarsson 3:a.

 


2012-04-29

MKR 1 Rasbo

 

På söndag är det dags för tävling igen. Denna gång blir det Rotax junior Linus kommer köra. Vi kommer inte köra hela MKR serien i år utan fokusera på RMC tävlingarna och KF3 tävlingar. Men enstaka inhopp som nu i Rasbo kan det ju bli. Under veckan var vi i Rasbo för lite tester och det gick ok men jag tror Linus och Benny har några ess i rockärmen att ta fram på söndag. Dom kommer bli 27 startande på söndag och det är många gamla bekanta som tagit steget upp från Mini-klassen. Det ska bli riktigt roligt och spännande att se hur det går.


2012-04-07

 

Klippan Cup 2012

 

Fredagens träning i Klippan började med ett träningspass på torrt underlag sedan började det regna och det fortsatte hela dagen. Linus stormtrivdes att köra i regn, hur kul som helst som han sa. Tyvärr visste vi att lördagens tävling troligen inte skulle gå i regn men det var perfekt regn träning.

Lördagen började med en kall morgon med snö!!!! Det snöade vid första och andra träningen. Linus var snabb som bara den, han trivdes verkligen på blött underlag. Inför tidskörningen slutade det snöa och solen kom fram och då gick det snabbt, banan torkade upp och det blev dags för slicks och torr inställningar vilket vi då inte haft möjlighet att testa så det var bara att chansa. Linus fick 2:a bästa tid i tidskörningen i sin grupp och 6:e bästa tid totalt. Efter en hel del avhopp av förare så blev dom 26 startande i KF3 denna tävling. I första kvalet startade alltså Linus 6:a. Efter en bra start så kom han ut som 4:a men på första varvet så sackade karten helt plötsligt, förmodligen var det tändhatten som inte satt som det skulle. Men som tur var så hade Linus huvudet med sig och slog till den och fick tillbaka farten men tappade en placering och närheten till tätklungan. Slut resultatet efter tio varv blev en 6:e plats. I andra kvalet startade han återigen som 6:a men fick inte en lika bra start och efter en tryckare bakifrån bromsade han på sig i en kurva och kom ut på gräset men kom upp på banan igen men i stort sett som sist. Han hinner köra upp sig till en 15:e placering. Placeringarna i heaten gav honom startruta 9 i finalen. Han kommer ut som 8:a men i tredje kurvan får han sig en ordentlig tryckare bakifrån och snurrar runt, får sig ett par smällar från kartar bakom men kan komma iväg igen men är då nere på 22:a plats. Lyckas köra upp sig till en 12:plats efter 20 körda varv. Vilket i sig var en bedrift eftersom det visade sig när han kom i mål att han hade både krökt styrstag och böjd rattstång efter smällen i början av racet! Han är en kämpe Limpan.

Det blev en varierande premiär tävling i KF3 för Linus. Vädret gjorde ju att vi fick testa både regn och torr inställningar och Linus var mycket snabb på regn och trivdes utomordentligt. På torrt märktes det att det var andra som kört mer på banan och visste mer om inställningar och körteknik. Sedan fick vi återigen bekräftat att i race kan allt hända och då är det bara att försöka hålla sig på banan och ur trubbel. Nu gäller det bara att få mer race erfarenhet för snabbheten och tekniken finns där. 

 

Nedan finns film från helgens race filmade av Bosse Hanner.

Klippan cup 2012, KF3 Kval 1

Klippan cup 2012, KF3 Kval 2

Klippan cup 2012, KF3 Final

 


2012-03-24/25

 

Tidskörning, kval och final

Det blev en tuff helg för de svenska KF3 förarna. Linus fick ju stå på läktaren och se sina kompisar försöka hävda sig i den tuffa konkuransen här i Italien. Ingen i teamet hade möjlighet att slåss tidsmässigt med de bästa tiderna på tidskörningen och det innebär ju tyvärr att det blir en startposition lägre bak i startledet. I kvalen så var det som sagt tuffa tag, både Pontus och Emil fick sig tryckare från alla håll och kanter. Ingen av killarna tog sig till finalen men det viktiga var att båda var riktigt taggade efter kvalen och ville köra mer. Ingen hade blivit avskräckt av körstilen här nere. Nu ser vi fram emot nya utmaningar hemma i Sverige. Nästa tävling för Linus blir Klippan cup 7-8 april och då hoppas vi verkligen att hans muskelinflamation är borta så han kan köra för fullt.

 


2012-03-23

 

Officiell träning

Tyvärr fick vi idag ta det tråkiga beslutet om att bryta denna tävling. Vi försökte in i det längsta att hitta sätt att avlasta de smärtsamma revbenen. Men efter att ha testat på första träningen och det gjorde ont redan efter 2 varv och rådfrågande av ambulanspersonalen på plats som konstaterade att det inte var revbenen som var skadade, som tur var, utan en muskelinflamation i mjukdelarna kring revbenen vilket blir enormt smärtsamt. Enda sättet att bli bra är att låta det skadade området vila. Enormt frustrerande för oss alla tre och då speciellt för Linus som så gärna ville ha revansch på denna bana. Nu får vi istället sätta oss på läktaren och heja fram Emil och Pontus som kör tidskörning och kval i morgon.

 

 


2012-03-22

 

Inofficiell träning

I dag torsdag var det inofficiell träning vilket innebär att den är frivillig men uppstyrd med olika tider för de olika klasserna. 4 träningspass fanns på schemat. Vi hade redan bestämt från början att Linus skulle testa ett pass på morgonen och känna hur det kändes med revbenen. Han kör nästan hela passet och visst känns det i musklerna runt revbenen men han kunde ändå sätta 44.0 tider. Men sen när han stiger ur karten så kommer smärtan och blir bara värre och värre. Tyvärr är det ju så att som det ser ut nu så finns det inte en chans att Linus kommer kunna köra tidskörning och tre kval på lördag även om viljan finns. Det kommer bli svår att få honom att inse detta trots att det är han själv som har ont. Det som gör det ännu lite surare är ju att veta att han tidsmässigt är med bland toppen här utan egentligen någon träning och test på banan. Beslut om hur det blir kommer nog bli i sista minuten så vi återkommer med rapport. För Emil och Pontus ser det bättre ut även om dom var trötta efter dagens träning. Dom håller på och testa olika inställningar och finslipar körtekniken men det går hela tiden framåt, vilket är jätte kul att se.

 


2012-03-21

Tredje träningsdagen

 

Onsdagens träning började med katastrof för Linus. När han går ut på första träningspasset så går det inte att åka mer än 1 varv innan han tvingas att åka in för att han har så ont i revbenen, det är som om någon ska slita honom i två bitar som han förklarar. Självklart ingen mer körning för Linus idag men nu börjar man ju fundera. När sedan Pontus testar Linus kart och får ont på precis samma ställe så börjar vi förstå var problemet ligger, tyvärr har ju Linus redan kört så pass mycket så skadan är ju redan där men vi hoppas med behandling av Zon och vila idag att han kan köra tävlingen till helgen. Morgondagen lär ge oss svar på detta. Ont lär han ha men fortsätter den smärta han hade i morse går det tyvärr inte att genomföra denna tävling. Pontus och Emil kunde däremot köra för fullt idag även om Emil kände lite av sin nacke under förmiddagen. Det testades olika inställningar och det ser bra ut och tiderna smyger nedåt hela tiden. Fler och fler team anländer så i morgon är det inofficiell träning som blir lite mer uppstyrd med tider för varje klass. 4 x 20 min har man möjlighet att träna i morgon torsdag. Nu håller vi tummarna för att det känns ok för Linus att köra!

 


2012-03-20

Andra träningsdagen

Andra träningsdagen här i Italien bjöd på strålande sol och mycket fäste i banan vilket innebär att förarna får jobba hårt med att få karten dit dom vill. Det prövades lite olika inställningar för alla killarna och det ser riktigt bra ut för alla tre. Den stora överraskningen var att nya däck betydde så mycket tidsmässigt. När Emil fick ett nytt set däck på sin kart så gick det direkt 5 tiondelar snabbare! Så det är en av morgondagens tester för de andra två. För Linus del ser det riktigt bra ut tidsmässigt han kom ner på varvtid på 40.01 under dagen trots rejält ont i sin vänstra sida. Detta var ett orosmoment eftersom vi inte visste vad det skulle bli av det men efter införskaffande av nytt revbensskydd och vissa justeringar verkar det som det lugnat ner sig. Vi hoppas nu det håller i sig så han kan satsa fullt under veckan. Nu börjar också alla "stora" team komma hit och det är helt otrolig vilka enorma trailers som kommer. Som exempel så tog det ett av teamen 8 timmar med 11 personer att färdigställa depå tältet!

 

 


2012-03-19   

 

Framme i Italien

 

Två första dagarna i Italien är nu gjorda. Vi kom ner i lördags med bara ett par timmars diff mellan vi som flög ner och Bengt och Benny som körde bussen, bra timing! Men vi körde igång direkt, det restes tält packades ur grejor ur bussen. Förarna var ganska möra på eftermiddagen så ingen var sugen på att köra så det blev en tidig kväll på hotellet. Alla var helt slut. Söndagen började prima med formel 1 race på TV till frukosten, heja Jenson (Annika´s kommentar). Sedan bar det av till banan. Nu var det äntligen dags för lite gokart. Linus skulle börja med att köra in motorn vilket alltid är lite "tråkigt" och nu var det nog lite obehagligt också för det var många olika klasser som svischade om i hög fart, men det gick bra. När detta var klart så var det bara att släppa på och det gjorde han minsan, andra passet var han nere på tider bara 4 tiondelar från dom som körde snabbast här på wintercupen för ett par veckor sedan. För Pontus och Emil gick det också jätte bra så det ska bli kul och se utvecklingen hos dessa tre under veckan. Men man ska inte tro att det blir en lätt match, det är tungt att hålla i karten i kurvorna och det tar på kroppen. Det var både lite värk här och där igår men förhoppningsvis bygger dom lite välbehövliga muskler under veckan.

 

 


 

Italien

 

Nu drar det ihop sig för avresa till Italien. Bengt och Benny åkte tidigt i morse med en fullpackad buss och vi andra flyger tidigt i morgon bitti med destination Dezansano de Garda. Det skall bli otroligt roligt att göra det här tillsammans med detta gäng. Jag tror vi kommer få en spännande, rolig och lärorik resa. Vi håller er uppdaterade här på hemsidan.

 

 


 

Träning Linköping

Idag passade Linus och Benny på att köra ett sista träningspass på Linköpingsbanan innan vi åker till Italien. Allt såg bra ut även denna helg så nu är det bara att packa in grejorna i bussen för avfärd på torsdag. Bengt Skärås och Benny kommer köra ner bussen medan vi andra flyger ner på lördag morgon. Nu håller vi tummarna för fint väder, bra gokart träning och en rolig tävling som avslutning på veckan. Vi kommer rapportera löpande hur det går för "våra" killar, Linus, Pontus och Emil.

 


 

Säsongsstart 2012

 

Ja nu vi startat upp säsongen 2012. I helgen var vi i Linköping tillsammans med b la familjen Hulting och körde in KF3 motorn och testade det nya chassit. Trots minusgrader så kördes det ett antal varv på banan och Linus var så nöjd att äntligen få köra utomhus. Allt såg väldigt bra ut men vi tar chansen och åker till Västerås nu till helgen och testar lite till. Helgen därefter (17/3) åker vi till Italien för 1 veckas träning för att sedan avsluta med att köra Andrea Margutti Trophy.

 


 

 

Andrea Margutti Trophy

 

 

Den 23-25 mars åker vi tillbaka till Italien för att köra Andrea Margutti Trophy. Tävlingen går av stapeln på South Garda Karting Circuit of Lonato. Linus kommer köra klassen KF3. Vi åker i team med Pontus Fredriksson, Emil Skärås och Forsman Motor vilket kommer bli väldigt roligt. Fortsatt rapportering kommer löpande.

 


 

Nytt inför 2012

 

Inför 2012 års säsong så kommer Linus köra i två klasser KF3 Internationellt och Rotax Max Junior Nationellt. I de större tävlingarna i Sverige kommer han köra KF3. Linus fortsätter köra Birel chassit som han gillar och som passat honom väldigt bra. I den internationella satsningen kommer vi köra i team med Pontus Fredriksson, Emil Skärås och Forsman Motor vilket vi ser fram emot. Samarbetet med Forman Motor kommer att utökas säsongen 2012 för att ge Linus rätt förutsättningar internationellt.